INZERCE

Mýtný systém. Foto: CzechToll

Průmysl brojí proti novým sazbám mýtného. Pro nákladní dopravu jsou likvidační, tvrdí hospodářská komora

Hospodářská komora se ostře ohradila proti návrhu ministerstva dopravy na zvýšení sazeb mýtného na tuzemských silnicích a dálnicích. Podle zástupců průmyslu je proinflační a mohl by v konečném důsledku vést k růstu cen přepravovaného zboží. Vyplývá to ze znění stanoviska komory zaneseného ve výsledcích meziresortního připomínkového řízení. 

Ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka už dříve avizoval, že mýtné by mělo v příštím roce podražit celkově o 10 až 15 procent, ovšem navyšovat se má o nový poplatek, který bude odrážet emise kamionů. 

A podle komory je výsledek pro některé provozovatele nákladní dopravy likvidační.

„Předložený návrh mýtných sazeb je silně proinflační a pochopitelně se nutně promítne do cen přepravovaného zboží. Doslova astronomické je zvýšení sazeb pro vozidla o povolené hmotnosti 3500-7500 kg, které je v průměru více než desetinásobné a může vést až k likvidaci dopravy v tomto segmentu,” upozorňuje Hospodářská komora. 

Poukazuje přitom na to, že právě nákladní vozy z této kategorie se nejvíce podílejí na zásobování maloobchodu, a to včetně základních potravin.

„Rovněž se používají v oblasti drobného a středního podnikání,” poznamenávají zástupci komory, kterou vede Zdeněk Zajíček. 

Výše mýtného poplatku, kterou jednotlivá nákladní auta platí, závisí na ujeté vzdálenosti, emisní třídě vozidla nebo na jeho hmotnosti.

Zvyšování mýtných sazeb umožnila směrnice Evropské unie, podle které by se měla nákladní vozidla rozdělit do pěti tříd podle množství vypouštěných emisí. Zmíněné patnáctiprocentní zdražení se má týkat dominantní kategorie tahače s motorem Euro VI s návěsem. 

Zdražování mýtného je součástí vládního konsolidačního balíčku. Podle dřívějších sdělení Kupky by mělo zdražení mýta pro nákladní vozy nad 3,5 tuny do rozpočtu přinést částku kolem dvou miliard korun.

Zřejmě i s ohledem na společnou úspornou strategii kabinetu tentokrát hospodářskou komoru nepodpořilo v jejím zamítavém stanovisku ministerstvo průmyslu a obchodu, které jinak často vznáší k legislativním návrhům podobně nebo stejné argumenty. Tentokrát ale průmyslový resort návrh z dílny ministerstva dopravy podpořil bez jakýchkoliv výhrad. 

Resort životního prostředí chce zvýhodňovat elektřinu a vodík 

Ty kromě Hospodářské komory uplatnilo ještě pouze ministerstvo životního prostředí, ale nikoliv kvůli samotnému zdražování mýta, ale s odkazem na podle něj nedostatečné zvýhodnění bezemisních užitkových vozů. 

Pro úspěšný nástup elektromobility v kategorii užitkových vozidel je vedle zavedení přímé dotace na pořízení vozidel zcela klíčovou podporou také zvýhodněná sazba mýta. 

„Zvýhodnění na soupravu pod emisní normou EURO VI, se kterým od 1. 3. 2024 počítá aktuální návrh, je nedostatečné a dopravce nebude motivovat k pořízení bezemisních vozidel,” upozorňuje resort životního prostředí.

Podle něj by se tak mělo v příštím roce stanovit v zákonu o pozemních komunikacích, že čistě bezemisní nákladní auto, tedy buď na elektřinu nebo vodík, bude mít nižší sazbu mýta, a to až o 75 procent.   

Ministerstvo životního prostředí také poukazuje na to, že aktuální návrh ukončuje zvláštní zvýhodnění vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem, spadají-li pod emisní normu EURO VI.

Do oblasti emisí se ve svých připomínkách trefuje z druhého názorového břehu i Hospodářská komora, ta totiž zpochybňuje tvrzení obsažené v návrhu, že „emise CO2 jsou škodlivina”.

„Ve smyslu předloženého materiálu jsou ale předně sledovanou složkou emisí. Emise CO2 představují z fyzikálně chemického hlediska spotřebu paliva a tak je třeba je chápat,” konstatují zástupci komory.

V této souvislosti je podle nich zřejmé, že poplatek za produkci CO2 není nic jiného než dvojí zdanění: „Poprvé se daň vybere v ceně za palivo (úměrně spotřebě vozidla) a podruhé poplatkem za CO2 (fakticky opět úměrně spotřebě vozidla).”

Proti dopadům zdražování mýtného pro nákladní dopravu se už dříve ozvali také zástupci samotných dopravců.

„Dopravce musí vyšší mýto jednoznačně přenést na zákazníka, ve své marži ho neutáhne. Každá přeprava tak bude dražší. Například jen za německý úsek při cestě do Hamburku to bude o 2000 Kč více, za tranzit do Francie přes Německo si připlatí přes 60 eur (asi 1500 Kč) a obdobně se do cen promítne vyšší mýtné ve všech zemích,“ citovala agentura ČTK už na podzim generálního tajemníka Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře.

Tomáš Svoboda