Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zahájil na začátku dubna kontrolu peněz na přípravu výstavby rychlých železničních spojení, tedy rychlotratí. Chce prověřit, zda peníze stát vynaložil účelně, hospodárně, v souladu s předpisy a zda je výstavba rychlých železničních spojení připravená tak, aby se je podařilo efektivně postavit. Kontroloři zamíří na ministerstvo dopravy a na Správu železnic. Kontrola má skončit v únoru příštího roku. Úřad o tom informoval na svém webu.
Takzvaná rychlá spojení jsou podle ministerstva dopravy provozně-infrastrukturní systém rychlé železnice, který zahrnuje novostavby vysokorychlostních tratí (VRT), tratě konvenční modernizované s vysokorychlostními parametry i modernizované konvenční tratě vyšších parametrů včetně vozidlového parku. Mají za cíl hlavně zlepšit propojení centra s regiony a převést další individuální osobní dopravu na železnici.
„Od roku 2013 do roku 2023 byly na přípravu projektů rychlotratí vydány přes dvě miliardy korun, přesto dosud není v provozu jediný úsek. Proč je tomu tak prověříme kontrolou,“ sdělil již loni kontrolní úřad. Projekt se potýká s řadou problémů od odporu řady dotčených obcí přes problémy s výkupy pozemků, podotýká. Poukazuje i na to, že výchozí strategický dokument schválila vláda až v roce 2017. Vliv má i délka samotného stavebního řízení. „V neposlední řadě se budeme zabývat i reálností financování projektu,“ uvedl úřad.
V polovině loňského září vláda rozhodla o vypsání tří PPP projektů na rychlých železničních spojeních na Moravě za celkem 189 miliard korun. Jde o úsek VRT Moravská brána z Přerova do stanice Ostrava-Svinov o délce 91 kilometrů s investičními náklady 96 miliard korun, dále VRT Jižní Morava z Brna na Břeclav v délce 39 kilometrů a nákladech 23 miliard korun a VRT Střední Morava mezi Brnem a Přerovem v délce 75 kilometrů a investičními náklady 60 miliard korun.
Mohlo by vás zajímat
Podle informací ministerstva dopravy z loňského podzimu mají první stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, začít už letos. Půjde o úseky Nezamyslice-Kojetín a Kojetín-Přerov. Projekt rychlých spojení jako celek je součástí vládního plánu rozvoje klíčové páteřní dopravní infrastruktury v České republice a figuruje jako strategický projekt i z pohledu dotčených krajů.