Nošovická automobilka Hyundai se potácí v problémech. Tento týden stojí linky tři dny, příští týden „jen“ v pátek a odstávka se má opakovat do konce roku ještě třikrát. Aspoň takový výhled dostali zatím odboráři. Důvodem nucených výpadků je nízká poptávka, zejména po elektromobilech, a zastaralá řada modelů Hyundai. Výroba v jediném evropském závodu této automobilky spadla od ledna do září meziročně o 15,6 procenta.
Hyundai v Nošovicích letos za devět měsíců vyrobila 213 975 aut. Na výrazně menším objemu výroby se podepsalo několik odstávek už zkraje roku, kterými automobilka přizpůsobovala produkci vývoji na trhu.
Předseda odborové organizace Kovo Hyundai Czech Patrik Fupšo uvedl, že důvodem je kombinace slabší poptávky po elektromobilech a zastaralé modelové řady. Z celkového počtu vyrobených aut mělo 25 605 čistě elektrický a 26 070 plug-in hybridní pohon.
Hrozí hromadné propouštění?
Zaměstnanci, kteří musí při odstávce zůstat doma, dostávají na základě kolektivní smlouvy 70 procent průměrného výdělku. Zatímco zkraje roku, v lednu a únoru, se linky zastavily celkem na 4 dny, jen v září bylo ve slezském závodě pět nevýrobních dní a kromě toho ještě tři nevýrobní směny.

Obávají se zaměstnanci automobilky propouštění? „Žádné hromadné propouštění se nechytá,“ rozptyluje obavy šéf tamních odborářů Patrik Fupšo. „Případná redukce pracovních míst by se primárně řešila přirozenou fluktuací,“ ujišťuje. Závod v Nošovicích nyní zaměstnává zhruba 3100 lidí.
Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla reaguje automobilka standardně na vývoj trhu: „V současnosti je ovlivněn řadou faktorů – od proměnlivé poptávky až po transformaci směrem k elektromobilitě. Jde o přirozené přizpůsobování výroby aktuálním podmínkám.“
Mohlo by vás zajímat
Škoda Auto naopak výrobu zvýšila
Faktem ovšem je, že Hyundai se teď v Česku daří hůř než jejím konkurentům. Tuzemské automobilky vyrobily za tři čtvrtletí celkem 1 089 416 osobních aut, což je o 0,7 procenta meziročně méně. Září ale bylo s 136 tisíci vyrobenými vozy po červnu druhým nejsilnějším měsícem. Produkce elektrických vozidel stoupla o 103 procent na 210 506 kusů a jejich podíl na tuzemské výrobě automobilů se pohyboval na úrovni 19 procent. Informovalo o tom nyní Sdružení automobilového průmyslu.
Škoda Auto vyrobila v lednu až září ve svých tuzemských závodech celkem 705 tisíc osobních automobilů, tedy o 4,8 procenta víc než loni. Denní produkce ve třetím čtvrtletí poprvé překročila hranici 4000 vozů.
Toyota vyrobila 170 tisíc vozidel, tedy o 679 méně než za stejné období loni. Zhruba polovinu celkového objemu tvoří hybridní vozy Yaris HEV, zbytek modely se spalovacím motorem. Kolínský závod se teď připravuje na spuštění výroby nového modelu Aygo X HEV, která má začít do konce letošního roku. Následně zde bude vyrábět už jen hybridní auta.
Sestupný trend v Nošovicích

Současný pokles v nošovické Hyundai není ojedinělý výkyv. Celkově zde loni sjelo z linek 330 890 aut, což bylo o 9610 méně než v roce 2023. Letošní plán výroby počítá se zhruba 295 tisíci vozů. Samotná automobilka odmítá, že by výroba v Nošovicích byla ohrožena.
„Jde o jediný výrobní závod Hyundai v Evropské unii a má v rámci koncernu pevnou pozici,“ zdůraznil mluvčí Jan Rodek s tím, že téměř 80 procent produkce závodu, včetně nejprodávanějšího modelu Tucson, směřuje do evropských zemí.
Aktuální modelovou řadu tvoří podle výroční zprávy automobilky za rok 2024 Hyundai Tucson, modely i30 v několika karosářských provedeních, Kona Electric a sportovní model i30 N.
Od zahájení provozu v roce 2008 automobilka vyrobila více než 4,7 milionu vozidel, která exportovala do 75 zemí.
