Propojení Prahy a Drážďan vysokorychlostní železnicí, prohloubení spolupráce při přípravě a zajištění financování klíčových dopravních projektů a společné česko-saské projekty aplikovaného výzkumu v oblasti chytré a alternativní mobility. To byla hlavní témata jednání ministra dopravy Martina Kupky se saským státním ministrem Martinem Duligem, které se v týdnu uskutečnilo v Praze.
„Svobodný stát Sasko patří mezi blízké dopravní partnery České republiky. Velkým úkolem, který je před námi, je připravit a odstartovat výstavbu vysokorychlostní železnice mezi českou a saskou metropolí,“ zdůraznil na jednání ministr dopravy Martin Kupka. Řeší se tak mezinárodní smlouvy o detailech výstavby a provozu Krušnohorského tunelu a Správa železnic připravuje soutěž na zhotovitele geologického průzkumu v lokalitě budoucího tunelu. „Průzkum by měl být zahájen ještě letos. Financování projektu řešíme i s našimi mezinárodními partnery a Evropskou komisí. Projekt v současných parametrech má velmi dobré ekonomické hodnocení,“ dodal Kupka s tím, že do budoucna by cesta z Drážďan do Ústí nad Labem měla trvat jen 30 minut.
Projekční práce, zadávané společně s německými drahami DB na přeshraničním úseku vysokorychlostní tratě (VRT) Krušnohorský tunel, jsou tak v plném proudu. V úseku Praha – Lovosice aktuálně probíhá příprava dokumentace pro územní rozhodnutí. Tento proces by měl být dokončen ke konci roku 2024.
Česká a saská strana také pokračují v informování široké veřejnosti o připravované stavbě. Od května funguje na německé straně informační centrum v saském Heidenau-Großsedlitz, na české straně mohou zájemci využít informační centrum Správy železnic na nádraží v Ústí nad Labem. S prezentací projektu veřejnosti pomáhá i činnost ESÚS Nové spojení Drážďany – Praha, na jehož aktivitách se Česko, Sasko a zástupci regionálních samospráv podílí.
Mohlo by vás zajímat
Česká republika a Sasko také úzce spolupracují v oblasti autonomní mobility a inovací v dopravě. „Moderní trendy v dopravě neznají hranice. Společně s Technologickou agenturou ČR jsme připravili výzvu na společné česko-saské projekty aplikovaného výzkumu v oblasti chytré a alternativní dopravy. Očekáváme významné zapojení českých výzkumných institucí a firem, například z Ústeckého kraje,“ upřesnil Kupka. Vybrané projekty by se měly realizovat už od začátku roku 2024.
(mig)