INZERCE

Architektura lávky je minimalistická a nechává vyniknout krásu samotné konstrukce. Foto: MÚ Klecany

Propojení Klecan a Roztok se plánuje už 100 let. Nyní má lávka, která uleví dopravě na severu města, už svoji podobu

Ikonická stavba s výhledem na kaňon Vltavy a Klecanské skály. Tak vypadá lávka, která by měla propojit oba břehy Vltavy. Její funkce je ale více než rekreační spíše strategická. Plnohodnotným propojením Klecan s vlakovým nádražím v Roztokách by totiž vznikla alternativa dojíždění do Prahy a  na severu města by došlo k tolik potřebnému snížení automobilové dopravy. Plynulé propojení obou břehů Vltavy by zároveň sloužilo v případě nouze složkám integrovaného záchranného systému.

V současné době je možné řeku přejít v Praze Troji, v Řeži a v Kralupech nad Vltavou. Plnohodnotné propojení obou břehů je tedy od sebe vzdálené 23 kilometrů.

,,O lávce, která by spojila Klecany a Roztoky, se uvažuje již desítky let, obě města ji mají v územních plánech. Občané Klecan by tak získali stálý přístup k vlakové dopravě, lávka by měla i rekreační využití, protože se tu nachází křižovatka turistických a cyklistických tras“, říká starosta Klecan Daniel Dvořák.

V současnosti probíhá spojení mezi oběma městy přívozem, který je ale limitován provozní dobou a také průtokem vody ve Vltavě. V současné době je právě z tohoto důvodu mimo provoz.

Situační mapa. Zdroj: MÚ Klecany

Na realizaci lávky by ale město s vlastními prostředky nestačilo. by město požádalo o státní podporu.,,V případě realizace budeme žádat o dotaci SFDI, protože město naší velikosti není schopné podobnou stavbu financovat pouze ze svých prostředků“, vysvětluje Daniel Dvořák.

Architektonický skvost

Poloha lávky vychází z platného územního plánu Klecan. Tvarem plynule navazuje na roztocké straně na stávající protipovodňový val a vede korunami stromů. Tok řeky překonává rovným úsekem s panoramatickými výhledy na řeku a její kaňon. Na Klecanské straně klesá rampou podél Povltavské ulice ve směru toku Vltavy.

 ,,S ohledem na překonávanou vzdálenost a komplikované poměry na předpolích byla zvolena konstrukce zavěšené ocelové mostovky, na kterou navazují na straně Roztok i Klecan nástupní rampy ve formě estakád. Zároveň je pro pěší možnost sestoupit z mostu přímo na nábřeží pomocí schodišť“, říká autor návrhu, architekt Petr Tej z ČVUT.

Vizualizace lávky. Zdroj: BridgeStructures

Na pravém břehu dojde k mírným úpravám veřejného prostranství. ,,Úpravy bude nutné koordinovat se záměrem Ředitelství vodních cest na vybudování rekreačního přístaviště na Klecanském břehu. Úpravy na levém břehu budou minimální, návrh v maximální míře využívá stávajícího uspořádání“, doplňuje architekt.

Rozhodovat budou občané

Stavební komise a komise životního prostředí, která zasedala v pondělí, vydala k projektu souhlasné stanovisko. Doporučila však, aby se k záměru vyjádřili občané. ,,Komise navrhovaný projekt podporuje, doporučuje ale veřejné projednání s občany Klecan“, stojí ve stanovisku komise.

S tím ale vedení města počítalo: ,,Lávka změní údolí, takže počítáme s tím, že nebude mít jen zastánce. Ať se občané sami rozhodnou, zda budou stavbu lávky podporovat, podle toho budeme v projektu pokračovat, nebo jej zastavíme“, reaguje na rozhodnutí komise starosta Klecan Daniel Dvořák.

Jana Bartošová