INZERCE

Plynovod - ilustrační foto. Zdroj: fotobanka spol. NET4GAS

Projekt vodíkové dálnice přes střední Evropu se vyplatí. Náklady účastníci spočítali na 1 až 1,5 miliardy eur

Předběžná studie proveditelnosti ukazuje, že do roku 2030 je technicky možné přepravit přes střední Evropu 120 milionů kWh vodíku denně. což odpovídá množství 1,3 milionu tun ročně. Přepravu bude možné zajistit převážně s využitím stávající sítě plynovodů. Oznámily to plynárenské společnosti eustream, NET4GAS a OGE ve společné tiskové zprávě.

Zmíněné společnosti zahájily spolupráci v oblasti možného využití vodíku loni v září. Jejich ambicí je vybudovat vodíkovou „dálnici“ vedoucí přes střední Evropu. Společná iniciativa nazvaná Středoevropský vodíkový koridor (CEHC) se zaměřuje na přepravu zeleného vodíku z předpokládaných výroben na Ukrajině na klíčový německý trh, kde je o ekologicky vyrobený vodík největší zájem.

Po roce dokončili předkladatelé projektu předběžnou studii proveditelnosti. „Výsledky předběžné studie proveditelnosti jsou velmi pozitivní. Ze studie jasně vyplývá, že je technicky možné do roku 2030 přepravit přes střední Evropu 120 GWh vodíku denně. Stále však zůstává mnoho nejistot, například jaký dopad bude mít na projekt válka na Ukrajině,“ říká uvedl generální ředitel společnosti NET4GAS Andreas Rau.

V rámci akčního plánu REPowerEU je pro rok 2030 stanoven cíl 10 milionů tun zeleného vodíku vyrobeného přímo na území EU, dalších 10 milionů tun obnovitelného vodíku má být dovezeno z okolních zemí. Díky projektu CEHC by mohlo být do Evropy teoreticky přepraveno až 1,3 milionu tun zeleného vodíku, což odpovídá 13 procentům ze stanoveného cíle pro rok 2030.

Plánovaná trasa pro ukrajinský vodík směřující na německý trh. Zdroj: prezentace projektu na webu cehc.eu

Celkem 1225 km dlouhá část středoevropského vodíkového koridoru od ukrajinsko-slovenských hranic do velkých oblastí poptávky po vodíku v jižním Německu si vyžádá investice v odhadované výši 1 až 1,5 miliardy eur (24 až 36 miliard korun). Tento relativně příznivý odhad investičních nákladů zahrnuje nezbytnou modernizaci potrubí, přeshraničních stanic a vybraných kompresorových jednotek a je výrazně nižší než náklady na vybudování zcela nové vodíkové infrastruktury.

Podle současného plánu by měl být projekt CEHC dokončen do roku 2030, přičemž práce na něm začnou již v roce 2024. Předcházet mu však musí změny v legislativě a jistota ohledně návratnosti investice v regulovaném prostředí přepravy plynu. Počítá se i s využitím evropských peněz. Účastníci projekty zvažují podání žádosti o status projektu Společného evropského zájmu (PCI), aby mohli čerpat finanční prostředky EU. Válka na Ukrajině odhodlání předkladatelů projektu nijak nezmenšila.

David Tramba