Výstavba nového nádraží na Letišti Václava Havla, které je součástí projektu železničního spojení Praha – Letiště – Kladno, se přiblížila. Správa železnic získala pravomocné povolení záměru. Jde o první podzemní stanici na české železnici.
Výstavba by podle plánů měla začít v roce 2027 a celkové náklady dosáhnout přibližně 6,5 miliardy korun. Práce potrvají tři roky a realizovat je bude koncesionář vybraný v soutěžním dialogu pro projekt veřejného a soukromého sektoru (PPP). Ten zároveň zajistí stavbu navazujících úseků z letiště k nádraží v Ruzyni a dále do Veleslavína.
Cesta do terminálů
Projekt koordinuje Správa železnic s Letištěm Praha, se kterým už také podepsala dohodu o spolupráci. Stavba získala letos v březnu pravomocné územní rozhodnutí. Na podzemním nádraží budou dvě koleje, mezi kterými bude oboustranné nástupiště. Z nádraží povede cesta do obou letištních terminálů.

Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením ruzyňského letiště tvoří zhruba deset staveb, z nichž některé jsou hotové a jiné se staví. Kompletně by měla být trať Praha – Kladno zmodernizována v letech 2029 či 2030 a náklady se mají blížit 50 miliardám korun.
Další tři úseky
V letech 2017 až 2020 nechala Správa železnic zrekonstruovat Negrelliho viadukt v Praze. V současné době se v projektu železnice na letiště modernizují úseky mezi Bubny a Výstavištěm a mezi Kladnem a zastávkou Kladno-Ostrovec. Počátkem roku začala i modernizace Masarykova nádraží, které bude následně výchozí stanicí tratě na letiště. Koncem loňského roku Správa železnic vypsala tendr na modernizaci trati mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem.
Pak mají následovat práce mezi Ruzyní a letištěm včetně stavby nové stanice přímo u letiště. Od roku 2026 organizace plánuje přestavbu tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně.