Správa železnic vybrala zhotovitele technického návrhu dalšího úseku vysokorychlostní trati (VRT) mezi Prosenicemi a Brodkem u Přerova. Projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí připraví sdružení společností SAGASTA a EGIS RAIL. Při nejvyšší plánované rychlosti projede vlak úsekem za 13 a půl sekundy.
Dvanáct kilometrů nové VRT zkvalitní zejména dopravní obslužnost krajské metropole Olomouce. Trať naváže na již projektovanou VRT Moravská brána I mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku. Využívat ji budou pouze osobní vlaky s rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Jakýmsi paradoxem moderní doby je, že při nejvyšší plánované rychlosti projede vlak tímto plánovaným úsekem za 13 a půl sekundy.
Úkolem projektantů je navrhnout umístění a technické řešení dvanáctikilometrové trati, její napojení na stávající koridor Praha – Ostrava a doprovodnou infrastrukturu. Součástí zakázky je také inženýrsko-geologický průzkum, zpracování dokumentace pro posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) a geografický informační systém (GIS), ve kterém si veřejnost prohlédne aktuální technický návrh online.
Prodloužení z Prosenic do Brodku u Přerova vychází ze schválené studie proveditelnosti řešící spojení z Brna do Ostravy z roku 2021. Olomouci přinese vybudování tohoto propojení s plánovanou trasou VRT řadu benefitů v podobě zkrácení jízdních dob mezi jednotlivými městy nebo rozvoje bydlení.
Projekt zahrnuje také řešení napojení VRT do stanic Brodek u Přerova a Prosenice. Ty projdou nezbytnými úpravami. Zpracovatelé v dokumentaci zohlední také zrušení projektu vodní infrastruktury Dunaj-Odra-Labe. Výstavba vysokorychlostní trati by měla začít na konci roku 2026.
V České republice je tuto chvíli v přípravě 700 kilometrů vysokorychlostních železničních tratí (VRT), které by měly být v provozu do roku 2050. Odhadovaná částka na přípravu a vybudování je asi 800 miliard korun.
(nik)