Programové prohlášení vznikající vlády ANO, SPD a Motoristů v dopravě téměř kopíruje předvolební sliby hnutí ANO. Ne ale úplně. Zmizela například výstavba vysokorychlostních tratí. Teď projekty naopak čeká podle dokumentu analýza.
Hnutí ANO přitom bylo původně u vysokorychlostních tratí před volbami poměrně konkrétní. „Urychlíme megaprojekt vysokorychlostní železnice. V roce 2026 zahájíme dvě stavby rychlého spojení na úseku Brno–Přerov s rychlostí 200 km/h,“ psalo v programu.
Až podle financí
V roce 2027 chtělo zahájit výstavbu částí vysokorychlostní železnice na moravských úsecích pro rychlost 320 km/h a následně výstavbu prvních úseků klíčové páteřní trasy RS1 z Prahy do Brna přes Vysočinu. Aktuální programové prohlášení teď k projektům vysokorychlostní železnice uvádí: „V jejich přípravě budeme pokračovat rovněž v návaznosti na možnosti rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.“
U železnice dokument upřednostňuje stávající koridory, na kterých by se měla postupně zvýšit rychlost na 200 km/hod, a to na úsecích v délce minimálně 70 kilometrů. Prostor má elektrifikace železnice a rozšíření stávající železniční sítě i o třetí kolej na nejvytíženějších úsecích hlavních koridorů.
Zaměřuje se na dokončení modernizace hlavních vlakových nádraží v Pardubicích, Hradci Králové a Ostravě. Uvádí pokrytí železničních koridorů internetem 5G do roku 2029 a pokračování instalace jednotného evropského zabezpečovače (ETCS).
Mohlo by vás zajímat
Podle dokumentu se má zastavit úbytek přepravovaného zboží po železnici a zvýšit její konkurenceschopnost. „Rozšíříme možnosti pro nákladní dopravu na trasách Plzeň – Domažlice – Furth im Wald a České Velenice – Gmünd,“ popisuje.
Za spalovací motory
Dokument oproti předvolebním plánům hnutí ANO nově výslovně zmiňuje odmítnutí zákazu spalovacích motorů od roku 2035 a zavádění uhlíkových daní na paliva. Podle Milana Školníka z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze má právě odmítnutí zákazu uspokojit voliče Motoristů.

Novinkou programového prohlášení je oproti volebnímu programu ANO i slib podpory rozvoje flotily říčních a námořních plavidel pod českou vlajkou. Dokumenty se naopak v plánech na vodní dopravu protínají v záměru urychlit výstavbu vodního stupně Děčín.
Nově zaznívá slib na otevření liniového zákona pro další urychlení dopravních staveb. Výstavbu silniční infrastruktury programové prohlášení i poměrně konkrétně vyjmenovává. Pracuje už s rozběhlými projekty. Do roku 2029 má být dokončená výstavba dálnice D11, která propojí Česko s Polskem. „Kompletně hotové bude rovněž rozšíření D1 na křížení Brno-jih. Stejně tak bude hotová D35 až do Mohelnice,“ uvádí.
Pražský okruh i dálnice
Do roku 2027 má být dokončené rozšíření Pražského okruhu na Černý Most a dostavené propojení mezi dálnicemi D1 a D11. „Zbývající část Pražského okruhu zahájíme nejpozději v roce 2028. Budeme pokračovat v D49, spojující Zlínský kraj se Slovenskem,“ uvádí se prohlášení. Dálnice D3 podle něj povede do roku 2027 přes celé jižní Čechy až po napojení s Rakouskem.
Středočeské úseky dálnice D3 budou ve fázi výstavby. „Urychlíme výstavbu D52, do 2029 budou všechny úseky na pevné pláni, přechod přes Novomlýnské nádrže bude v intenzivní fázi výstavby,“ píše se mimo jiné v prohlášení. Do roku 2050 chce vznikající vláda připravit kroky pro realizaci „doplňkových dálnic“.
Celé programové prohlášení prohlášení si můžete přečíst zde:
