INZERCE

Kancléřství a ministerstva dopravy a financí by se podle deníku Handelsblatt neměly bránit při prodeji DB Schenker arabskému investorovi. Foto: Deutsche Bahn

Prodej DB Schenker může Deutsche Bahn přinést více než 15 miliard eur

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) může doufat ve vysoké výnosy z prodeje své logistické dceřiné společnosti DB Schenker. V prvním kole nabídkového řízení bylo přijato několik nezávazných nabídek, z nichž některé byly vyšší než předem očekávaných 15 miliard eur. Informoval o tom německý ekonomický deník Handelsblatt, který se to dozvěděl od lidí obeznámených s chystanými parametry prodeje.

Proces prodeje dceřiné společnosti železniční logistiky DB Schenker vstupuje podle společnosti do další fáze, jak bylo plánováno. Deutsche Bahn nyní vstupují do finálového kola se čtyřmi uchazeči, včetně finančních investorů, stratégů a konsorcia soukromého kapitálu. Zájemci pocházejí z Evropy, ale také z arabského světa.

Přihlásilo se více než dvacet zájemců, jejichž počet zeštíhlil na 10 až po aktuální 4 uchazeče.

Podle Handelsblattu mají být v užším výběru tři až čtyři uchazeči, kteří se pak hlouběji podívají na účetnictví Schenkeru a poté budou moci předložit závazné nabídky.

Kruhy investorů již dříve hovořily o očekávaném cenovém rozpětí logistických dceřiných společností ve výši deseti až 15 miliard.

„V posledních týdnech měli uchazeči možnost doložit své nezávazné nabídky na DB Schenker na základě komplexních informací. Tyto nezávazné nabídky byly nyní předloženy a nyní jsou pečlivě vyhodnocovány před rychlým zahájením další fáze prodejního procesu. Proces probíhá podle plánu.,“ uvedla mluvčí Deutsche Bahn pro Handelsblatt.

Dozorčí rada Deutsche Bahn pověřila skupinu, aby přezkoumala a připravila prodej až 100 procent DB Schenker v prosinci roku 2022.

Na konci loňského roku pak začala Deutsche Bahn hledat kupce. Očekává se, že společnost, které se ekonomicky daří, bude generovat miliardové tržby, které budou použity především na snížení hory dluhů Deutsche Bahn, které v poslední době vzrostly na přibližně 34 miliard eur.

Kritici po prodeji volají již delší dobu, protože podle jejich názoru DB Schenker se svým vysokým podílem silniční, letecké a námořní přepravy nezapadá do hlavního železničního byznysu Deutsche Bahn. Deutsche Bahn se již v loňském roce rozešla se svou zahraniční dceřinou společností Arriva.

Pro ekonomiku příliš důležitá firma

Objevují se ale i jiné názory. A to, že v konkurenci dodavatelských řetězců je logistická společnost pro německou ekonomiku příliš důležitá na to, aby ji jen tak prodala zahraničnímu zájemci s nejvyšší nabídkou

Zájemců se přihlásilo přes dvacet, z toho deset jich bylo vážných. Dozorčí rada Deutsche Bahn v březnu prověřovala potenciální kupce DB Schenker AG na speed datingu. Zatímco prodej státem vlastněné logistické společnosti je tak v plném proudu, některé geostrategické obavy se zdaleka nerozptýlily.

Podle německého serveru Capital opozice například tamní německou vládu, že zanedbává bezpečnostní politiku – a politologové zpochybňují předání globálně působícího domácího speditéra pravděpodobně státem kontrolovanému konkurentovi – jako je arabský region – v době křehkých dodavatelských řetězců.

Odborník na geopolitiku, energetiku a logistiku Jacopo Pepe vidí příležitost udržet dceřinou společnost Deutsche Bahn v německých rukou stejně dobře jako promarněnou v otevřeném nabídkovém řízení, které začalo. Obvykle vyhrává nejlepší cena, a to pravděpodobně od zájemců ze států Perského zálivu, podle předchozích očekávání.

„Diskuse měla vzít v úvahu širší strategický význam DB Schenker pro Německo jako obchodní lokalitu,“ lituje konzultant z Německého institutu pro mezinárodní a bezpečnostní záležitosti (SWP).

Pro Pepeho není v sázce nic menšího než stabilita a budoucí životaschopnost globálně diverzifikovaných hodnotových řetězců německého průmyslu, který je již nyní pod obrovským tlakem.

„Pro lokalitu, která čerpá svou sílu ze své globální orientace a která bude v budoucnu ještě více závislá na globálních dodavatelských řetězcích, pokud jde o dodávky průmyslových komponentů, kapitálových statků, kritických surovin nebo nových technologicky náročných zdrojů energie, je prodej této společnosti přinejmenším sporný.“ Odborník se také zaměřuje na dodávky energie, které se stávají globálnějšími a ještě více závislými na logistice.

Expert vidí výhodu společnosti Schenker v jejích odolných a integrovaných logistických řešeních v komplexních obalech – včetně řízení dodavatelského řetězce včetně pojištění, balení, celního odbavení – v kombinaci se silnou domácí základnou prostřednictvím státní účasti.

„Vyvstává otázka: Můžeme si s ohledem na roztříštěnost světového řádu, rostoucí geopolitickou, technologickou a průmyslovou konkurenci, zejména o nové dodavatelské řetězce, a také s ohledem na sestavu dalších aktérů jednajících jménem státu, dovolit pustit takového šampiona z našich rukou?“ varuje na serveru Capital Pepe. „Mám sklon sdílet obavy spolkového ministerstva hospodářství,“ podotkl.

Výnosy na snížení dluhu

Německá vláda před časem prohlásila, že chce výtěžek z prodeje investovat do snížení dluhu Deutsche Bahn a pokud možno také do infrastruktury. Odpověděla parlamentní skupině CDU/CSU ve Spolkovém sněmu, která v otázce vyjádřila bezpečnostní obavy ohledně prodeje logistické společnosti s ohledem na vojenské transporty.

Vláda by prý dala přednost evropskému řešení, ale pravděpodobně zde číhají antimonopolní problémy. Kancléřství a ministerstva dopravy a financí by se podle deníku Handelsblatt neměly bránit arabskému investorovi. Ministerstvo hospodářství má obavy a upřednostnilo by nabídkové řízení, které by kromě ceny zahrnovalo i geopolitická kritéria.

Posledním krokem prodeje bude prozkoumat, zda by dohoda ovlivnila národní bezpečnost.

Dopravní politik CDU Christoph Ploß také s ohledem na význam logistických společností, jako je Schenker, pro odolnost dodavatelských řetězců, varoval, že „prodej by se mohl rychle ukázat jako velká chyba bezpečnostní politiky“. Vládní koalice by podle něj neměla prodávat „rodinné stříbro“ zahraničním investorům jen proto, že potřebuje peníze kvůli nedostatku rozpočtových priorit.

Spolková vláda nevidí například jako prodejem omezenou možnost vojenských transportů. Už v roce 2022 byly podle odpovědi ve Spolkovém sněmu převedeny „významné schopnosti a obchodní části“ ze Schenkeru na DB Cargo. Odpovídající přepravy by mohly být prováděny „bez obav o bezpečnost“ navzdory prodeji.

Vláda také nevidí ohrožení bezpečnosti dodávek v ekonomice. Díky dostatečnému počtu konkurentů by „změna vlastníka společnosti Schenker AG neměla žádné strukturální kritické důsledky pro německý a evropský logistický trh“.

Strategický poskytovatel služeb v citlivém odvětví

Schenker také nekontroluje fyzickou infrastrukturu, jako jsou přístavní terminály, letiště, lodě nebo letadla, jak vláda dále zdůvodňuje, ale objednává přepravní kapacity od partnerů.

Jak však upozorňuje expert Pepe, geopolitické soupeření není jen o infrastruktuře, ale stále více také o zabezpečení obchodních tras a potřebných technologií prostřednictvím „citlivého průmyslu“. Například vodík a jeho deriváty musí být hladce přepravovány z bodu A do bodu B pro ekologickou transformaci, která vyžaduje „integrovaná řešení a standardy pro logistické řetězce“. Stejně tak komponenty pro větrné turbíny vyžadují robustní dodavatelské řetězce.

To je důvod, proč konzultant Německého institutu pro mezinárodní a bezpečnostní záležitosti hovoří o „strategické službě“ v případě DB Schenker. V prostředí extrémně křehkých dodavatelských řetězců v důsledku různých nejistot a závislostí ve světovém obchodu subjekt jako Schenker – který je řízen soukromoprávně, ale působí v tržní ekonomice, ale je v rukou státu – kombinuje „to nejlepší z obou světů, aby jednal v zájmu státu a veřejného blaha, ale také aby otevřel nové podíly na trhu“.

DB Schenker oslavil v roce 2022 své 150. výročí a s více než 76 000 zaměstnanci udržuje globální síť s některými vlastními vozovými parky v silniční a železniční dopravě a také speditéra pro letecké a námořní spojení. V těchto obchodních segmentech je železniční dceřiná společnost jednou z největších logistických společností na světě pro širokou škálu průmyslových odvětví se zaměřením na průmyslové zákazníky. Důležitými partnery jsou letecké a lodní společnosti a také subdodavatelé pro odbavování přeprav.

Arabské zainteresované strany: Hlavním akcionářem bude stát

Podle zpráv byli mezi těmi, kdo se účastní nabídkového kolečka, švýcarská společnost Kuehne+Nagel a dánská dopravní logistická společnost DSV.

Kromě toho existují takéarabští zájemci, jako je ADQ, suverénní investiční fond Spojených arabských emirátů (SAE), do jehož portfolia patří přístavy a letiště Abu Dhabi, Etihad Rail and Airways a provozovatel přístavů DP World z Dubaje – rovněž logistická skupina světové úrovně.

Analytická společnost Bernstein viděla donedávna v nejlepší pozici logistickou skupinu DSV. Taková kombinace by nabídla největší synergický potenciál a nejnižší riziko implementace. Logistický gigant DHL prý na prodejem mávl rukou, analytik Alexander Irving si nemyslí, že by jejich byznys byl uzpůsoben pro rozsáhlé integrace. Na druhou stranu Kuehne+Nagel nabízí velkou kulturní podobnost a hlavní akcionář Klaus-Michael Kühne možná usiluje o strategické převzetí, aby Schenker nepadl do rukou DSV, dodal před časem německý server Capital.

(nik)