Do flotily lůžkových a lehátkových spojů, které nabízejí České dráhy, by se mohla zařadit i nová linka mezi Českou republikou a Polskem Baltic Express. O doplnění jednají dráhy podle mluvčího Filipa Medelského s dopravcem PKP Intercity. Noční spoje Českých drah v současnosti míří do pěti evropských zemí. Do Polska zajíždějí do Krakova a Varšavy.
V sezóně se navíc přidávají i spoje obsluhované lůžkovými a lehátkovými vozy partnerských železnic mezi Bohumínem, Gdaňskem, Gdyní, Helem, městem Łeba a Kolobřehem.
Kromě Polska zajíždějí noční vlaky Českých drah také do Německa a Švýcarska na lince mezi Prahou, Ústím nad Labem, Drážďany, Frankfurtem, Basilejí a Zürichem. Noční spoje pendlují také na lince přes Slovensko do Maďarska mezi Prahou, Bratislavou, městem Štúrovo a Budapeští. Na Slovensko míří noční vlaky zároveň na lince mezi Prahou, Pardubicemi, Žilinou, Liptovským Mikulášem, Popradem, Košicemi a Humenným.
„Součástí servisu na palubě lůžkového vozu je i bohatá snídaně v ceně, kterou servíruje průvodce JLV. Tak se zabalte, nechte starosti za sebou a objevujte Evropu způsobem, na který si rychle zvyknete – v klidu a pohodlí,“ uvedl k nočním spojením na sociální síti LinkedIn předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Mohlo by vás zajímat
Na nočních spojích České dráhy spolupracují s národními dopravci jednotlivých zemí. „Ve spolupráci s ÖBB, DB, PKP Intercity, ZSSK a MÁV se dále podílíme na zajištění přímých nočních spojení z Grazu přes Vídeň, Břeclav a Prahu do Berlína, z Budapešti přes Břeclav a Bohumín do Krakova a Varšavy a také z Varšavy přes Krakov, Bohumín, Břeclav, Vídeň a Linec do Mnichova,“ upřesnil Medelský s tím, že České dráhy spolupracují i s dopravcem European Sleeper na zajištění přímého spojení z Prahy do Bruselu a zpět.
Novinkou je v letošním roce podle Medelského úprava spojení mezi Českou republikou a Švýcarskem. „V souvislosti se stavebními pracemi rakouského správce železniční infrastruktury je lůžkový vůz z Prahy přes Linec do Curychu dočasně přesměrován na trasu přes Lipsko a Basilej. Přímý vůz, který dosud jezdil přes Linec, na trase přes Lipsko rozšířil kapacitu,“ sdělil Medelský Ekonomickému deníku.
Ceny jsou u lůžkových a lehátkových spojů Českých drah stejně jako dálkových nebo mezistátních spojení určovány dynamickou cenotvorbou. „Platí, že čím dříve koupíte, tím levněji pojedete,“ podotkl Medelský.
Přiblížil i konkrétní příklad, na začátek března je cena za lehátko u spoje Canopus stanovená od 1961 korun a za lůžko od 2528 korun. V ceně přepravy je na palubě lůžkového vozu i snídaně. Možné je si dát teplý nápoj dle výběru, například kávu s mlékem nebo černý, ovocný či zelený čaj. Na výběr jsou i studené nápoje. Cestující volí ze sladkých nebo slaných variant snídaně.
Lůžkové vozy Českých drah typu WLABmz jsou určené pro maximálně šestatřicet cestujících a mohou být v provozu na linkách s maximální rychlostí 200 kilometrů za hodinu. Vedle běžných lůžkových oddílů nabízí České dráhy také oddíly Deluxe s privátním sociálním zařízením. V provozu jsou například na linkách z Prahy do Curychu, Varšavy, Košic a Humenného. České dráhy jich v současnosti provozují dvanáct. Vybaveny jsou i klimatizací, sprchou, Wi-Fi a zásuvkami 230 V.
Na linkách z Prahy do Popradu, Košic a Budapešti provozuje státní dopravce devět vozů typu WLABmee, které jsou určené pro maximálně třicet cestujících. Vozy mohou být nasazené na linky s maximální rychlostí 160 kilometrů za hodin. Vybaveny jsou např. klimatizací, sprchou, Wi-Fi, zásuvkami 230 V a porty USB.
Dále České dráhy provozují i devět lehátkových vozů typu Bcmz, které mohou sloužit pro maximálně čtyřiapadesát cestujících. Tento typ může být nasazen na linky s maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Vozy byly původně provozované u rakouských železnic ÖBB. Podle Medelského budou v letní sezóně jezdit například do Budapešti nebo Varšavy. Po modernizaci jsou vybaveny klimatizací, Wi-Fi, zásuvkami 230 V a porty USB.