INZERCE

O zavádění 5G sítí v USA se vede obří spor kvůli bezpečnosti letecké dopravy. Ilustrační fotografie. Foto: Pixabay

Problémy s 5G v USA. Operátoři odkládají spuštění sítě u některých letišť kvůli ohrožení provozu

Telekomunikační společnosti AT&T a Verizon odloží spuštění nových bezdrátových služeb v blízkosti klíčových letišť poté, co největší letecké společnosti v zemi uvedly, že by tato služba mohla narušit technologii letadel a způsobit rozsáhlá přerušení letů. Informovala o tom zpravodajská agentura Associated Press (AP).

Rozhodnutí společností přišlo v úterý, kdy administrativa Joe Bidena zasáhla a pokusila se zprostředkovat dohodu mezi telekomunikačními společnostmi a leteckými společnostmi ohledně zavedení nové služby 5G.

Společnosti uvedly, že službu 5G spustí dnes, ale odloží zapnutí mobilních BTS 5G v okruhu dvou mil od vzletových a přistávacích drah určených federálními úředníky. Neřekly, jak dlouho budou tyto věže v nečinnosti.

Prezident Joe Biden uvedl, že rozhodnutí společností AT&T a Verizon „zabrání potenciálně dramatickému narušení cestování, nákladní dopravy a našeho hospodářského oživení a zároveň umožní, aby více než 90 procent bezdrátových věží bylo spuštěno podle plánu“.

Biden dodal, že administrativa bude nadále pracovat na trvalém řešení.

I přes ústupek ze strany telekomunikačních společností by podle federálních úředníků mohlo dojít ke zrušení některých letů a zpoždění kvůli omezením vybavení některých letadel. Společnost Delta Air Lines uvedla, že by mohly nastat problémy s provozem letů za špatného počasí kvůli omezením na letištích, která regulační orgány vydaly minulý týden, kdy se zdálo, že zavádění 5G probíhá podle plánu.

Nová vysokorychlostní bezdrátová služba 5G využívá segment rádiového spektra, který je blízký tomu, který využívají letadlové výškoměry, které měří výšku letadel nad zemí. Výškoměry se používají k tomu, aby pomohly pilotům při přistání za snížené viditelnosti, a jsou propojeny s dalšími systémy v letadlech.

Společnosti AT&T a Verizon tvrdí, že jejich zařízení nebude rušit elektroniku letadel a že tato technologie se bezpečně používá už v dalších 40 zemích.

„Pokud nebudou naše hlavní uzly otevřeny k létání, drtivá většina cestující a přepravní veřejnosti bude v podstatě uzemněna. To znamená, že v den, jako byl včerejší, by bylo více než 1 100 letů a 100 000 cestujících vystaveno zrušení, odklonu nebo zpoždění,“ uvedli generální ředitelé leteckých společností v pondělním dopise federálním úředníkům. „Zjednoduše řečeno, národní obchod se zastaví.“

Roztržka mezi leteckými a telekomunikačními společnostmi a regulačními orgány – Federálním úřadem pro letectví (FAA) a Federální komunikační komisí (FCC), která dohlíží na rádiové spektrum – hrozila dalším narušením leteckého průmyslu, který je pandemií sužován již téměř dva roky.

Letecké společnosti a FAA tvrdí, že se snažily před možným rušením ze strany sítě 5G varovat, ale FCC tato varování ignorovala.

Telekomunikační společnosti, FCC a zastánci 5G naopak argumentují tím, že takzvané 5G C-pásmo a výškoměry letadel pracují v rádiovém spektru dostatečně daleko od sebe, aby nedocházelo k rušení. Tvrdí také, že letecký průmysl o technologii C-pásmu ví už několik let, ale neudělal nic, aby se na něj připravil – letecké společnosti se rozhodly nemodernizovat výškoměry, které by mohly být rušeny, a FAA nezačal s průzkumem zařízení v letadlech až do posledních několika týdnů.

Profesor počítačového inženýrství na Northwestern University Randall Berry, přirovnal problém možného rušení ke dvěma stanicím, které se překrývají na rádiové frekvenci. Odstup stanovený FCC „může být pro některé (výškoměry) dostatečný, ale pro jiné ne,“ řekl.

Jedním z řešení by mohlo být vybavení všech výškoměrů dobrými filtry proti rušení, vysvětlil Berry, i když by mohlo dojít ke sporům o to, kdo tuto práci zaplatí, zda letecké nebo telekomunikační společnosti.

Poté, co konkurenční T-Mobile získal spektrum ve středním pásmu díky akvizici společnosti Sprint, utratily AT&T a Verizon desítky miliard dolarů za spektrum v pásmu C ve vládní aukci řízené FCC, aby podpořily své vlastní potřeby ve středním pásmu, a poté utratily další miliardy na vybudování nových sítí, které plánovaly spustit na začátku prosince. V reakci na obavy leteckých společností ale původně souhlasily s odložením služby na začátek ledna.

Na Silvestra pak požádali ministr dopravy Pete Buttigieg a předseda FAA Stephen Dickson společnosti o další odklad a varovali před „nepřijatelným narušením“ letecké dopravy.

Generální ředitel AT&T John Stankey a generální ředitel Verizonu Hans Vestberg žádost odmítli v dopise s káravým, až posměšným tónem. Po intervenci, která dorazila do Bílého domu, si svůj postoj ale rozmysleli. Nakonec souhlasili s druhým, kratším odkladem. Ale naznačili, že už nebudou dělat žádné kompromisy.

V rámci této dohody telekomunikační společnosti souhlasily s tím, že na šest měsíců sníží výkon svých sítí v blízkosti padesáti letišť, podobně jako omezili bezdrátové sítě ve Francii. Výměnou za to FAA a ministerstvo dopravy slíbily, že nebudou dále bránit zavádění pásma C pro sítě 5G.

Prezident Joe Biden tuto dohodu kvitoval, ale letecké společnosti s ní spokojeny nejsou a považují ji za vítězství telekomunikačních společností, které dostatečně neřeší jejich obavy.

(nik)