Sigrid Nikutta, která je v představenstvu Deutsche Bahn zodpovědná za nákladní dopravu přiznává, že cíle, stanovené koncepcí „Silné cargo“ pro rok 2030, se nenaplní. Uvádí se to v interním dokumentu, o němž informoval časopis Der Spiegel. Podle Nikutty totiž nebylo a už ani nebude možné realizovat plánovaný nárůst objemu. A to kvůli „různým interním a externím výzvám”, jak uvedla. Nutné bude podle ní tak rušit řadu pracovních míst. 

„Je nutné provést korekci plánovaného objemu služeb pro příštích několik let“, což povede k „nižším nárokům na personál, než se původně předpokládalo,” uvedla Nikutta k důsledkům. To je pro železnici velká překážka. Federální vláda chce do roku 2030 rozšířit objem nákladní železniční dopravy ze současných 19 na 25 procent. Nikutta teď navrhuje dozorčí radě ale zrušení pracovních míst a ve Spiegelu zároveň varuje: „Pokud budeme takto pokračovat, DB Cargo už nebude mít budoucnost. Musíme se stát konkurenceschopnými,” zdůraznila.

Aktuálně se tak „hraje“ o 1200 míst v manažerských pozicích a dále o 400 míst strojvedoucích v železniční dceřiné společnosti DB Cargo. Řešením je možnost odchodu do důchodu nebo jiného zaměstnání na železnici. Strojvedoucí by se proto měli obrátit na dceřiné společnosti DB Cargo, jako je konkrétně MEG u Halle, RBH a TFG, píše magazín Business Insider. Z interních železničních dokumentů však vyplývá, že například pouze 75 procent strojvedoucích mohou dceřiné společnosti skutečně převzít.

Manažeři jsou podle zprávy v interních dokumentech označováni jako „režie“ a tento vodní zdroj je prý příliš neproduktivní. Možné odchody se zřejmě týkají všech možných pozic, od jednoduchých vedoucích týmů až po střední a vyšší management.

Mohlo by vás zajímat

Změnit se má i kombinovaná doprava

Nikutta chce zároveň restrukturalizovat i takzvanou kombinovanou dopravu. Jsou to vlaky, které vyzvedávají kontejnery z lodí nebo kamionů a následně je přepravují dál. 

„Našim soukromým konkurentům se v této oblasti daří dosahovat zisku a železnice je proto ztrátová,“ řekla. Kontejnerová přeprava se tak u Deutsche Bahn reorganizuje a obchod, který byl dosud součástí DB Cargo, se má přesunout do dvou dceřiných společností divize, kde platí méně přísná nařízení o pracovní době. Nikdo by ale neměl být nucen k převodu, protože přirozená fluktuace v příštích pěti letech je prý podle ní dostatečná.

(mig)