Pardubický kraj pokračuje v přípravách na vybudování dálničních přivaděčů v okolí Černé za Bory a Dašic na silnici II/322. Významným milníkem je dořešení výkupu pozemků s jedním z klíčových vlastníků. Dílčí jednání ještě probíhají v návaznosti na pozůstalostní řízení po původních vlastnících. „V případě úseku z Černé za Bory je nyní předpokládaná hodnota téměř 340 milionů korun, což je o 140 milionů více. U napojení na mimoúrovňovou křižovatku u Dašic se pohybujeme na částce 560 milionů korun, zatímco v roce 2017 byla vyčleněna memorandem částka 248 milionů korun bez daně,“ upozornil hejtman Martin Netolický.
Výstavba přivaděče z Pardubic přes Dašice na budoucí dálnici D35 bude stát víc, než Pardubický kraj předpokládal. Kraj má na stavbu příslib financí od státu, už dnes je jasné, že nebudou stačit. Vedení kraje proto bude o situaci jednat se Státním fondem dopravní infrastruktury, oznámilo hejtmanství.
„Na silnici II/322 řešíme dvě samostatné stavby. Tou první je úsek z Černé za Bory do Dašic a druhý z Dašic až po napojení na mimoúrovňovou křižovatku na D35. Prvním důležitým momentem v rámci příprav bylo, že město Pardubice v září loňského roku po 2,5 letech schválilo změny svého územního plánu. Na to navázala změna územního plánu v města Dašice z jara letošního roku,“ řekl hejtman Martin Netolický (3PK/ČSSD) s tím, že v případě obou staveb je nyní předpokládaná hodnota vyšší, než schválená dotace dle uzavřeného memoranda.
„V případě úseku z Černé za Bory je nyní předpokládaná hodnota téměř 340 milionů korun, což je o 140 milionů více. U napojení na mimoúrovňovou křižovatku u Dašic se pohybujeme na částce 560 milionů korun, zatímco v roce 2017 byla vyčleněna memorandem částka 248 milionů korun bez daně. Nejen o těchto stavbách budeme chtít se Státním fondem dopravní infrastruktury jednat, jelikož v souhrnu jsme na rozdílu, který přesahuje jednu miliardu korun,“ doplnil Netolický.
Náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš (ODS) poděkoval samosprávě města Dašice za součinnost.
„Pan starosta a jeho kolegové odvedli velmi dobrou práci v rámci majetkoprávních jednání a přípravy změny územního plánu, za což jim patří naše poděkování,“ řekl Kortyš.
Podle radního pro oblast majetku Alexandra Krejčíře (ODS a TOP09) se jedná o důležitý krok pro další plánování.
„V případě napojení na mimoúrovňovou křižovatku Dašice předpokládáme, že na přelomu dubna a května příštího roku dokončíme záchranný archeologický výzkum. U úseku Černá za Bory – Dašice jsme zadali zpracování zadávací dokumentace na záchranný archeologický výzkum“, řekl Krejčíř.
Pardubický kraj se v roce 2017 v rámci aktualizace memoranda s ministerstvem dopravy zavázal vybudovat celkem osm přivaděčů k dálnici D35.
„Stát nám přislíbil částku 2,7 miliardy korun, která však v tuto chvíli ani zdaleka neodpovídá realitě. Pokud nebude částka pro kraj navýšena, tak je velmi pravděpodobné, že některé úseky nebudou vůbec realizované,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš, podle kterého bude v letošním roce dokončena část druhého přivaděče v okolí Litomyšle.
„Na silnici II/360 chceme v letošním roce dokončit úsek z Litomyšle do Němčic a rekonstrukci opěrné zdi za obcí Řetůvka. Následně budeme i s ohledem na finanční prostředky pokračovat směrem do Ústí nad Orlicí,“ vysvětlil Kortyš.
Stavba nájezdů na dálnici se ovšem opožďuje, mimo jiné kvůli tradičním komplikacím při výkupu pozemků. První úsek D35 Opatovice – Časy by měl být hotový do konce letošního roku. Navazující úsek Časy – Ostrov, kde bude i napojení u Dašic, v srpnu 2022. V té době nicméně ale ještě ani nezačne stavba přivaděče.
Tomáš Rovný