Královehradecký kraj čeká jedna z největších investičních akcí v dopravní infrastruktuře v jeho historii, jde o stavbu přeložky silnice II/303 Běloves – Velké Poříčí za více než půl miliardy korun. O jejím financování, ale i dalších projektech kraje hovoří radní pro dopravu Královehradeckého kraje Václav Řehoř (ODS).
Státní fond dopravní infrastruktury by měl v příštím roce na silnice druhých a třetích tříd přispět krajům částkou čtyři miliardy korun, počítá s tím rozpočet fondu, který koncem září schválila vláda. Máte představu, jakou část by měl ze sumy získat Královehradecký kraj?
Na opravy a rekonstrukce krajských silnic jsme pro letošní rok měli ze Státního fondu dopravní infrastruktury k dispozici částku přesahující 390 milionů korun, což odpovídá celorepublikovému objemu šesti miliard korun. Podle prvních informací by se pro příští rok měla tato suma snížit o 130 milionů korun, z této kapitoly bychom tedy pro rok 2024 měli mít k dispozici 259 milionů korun.
Máte už jasno, kolik celkem budete v příštím roce do silnic investovat?
Plán na rok 2024 finalizujeme a představíme jej v příštích měsících. V plánu počítáme se zhruba šedesáti investičními akcemi, přičemž předpokládaná částka za stavební práce, souvislé asfaltové opravy a aplikaci mikrokoberců by se měla pohybovat okolo dvou miliard korun.
Kolik by reálně kraj potřeboval na všechny své plánované investice do dopravy?
Královéhradecký kraj má ve střednědobém plánu na modernizaci krajské silniční sítě okolo 230 projektů v celkové hodnotě přesahující osm miliard korun.
Královéhradecký kraj se chystá vypsat soutěž na stavbu přeložky silnice II/303 Běloves – Velké Poříčí. S cenou 538 milionů korun bez DPH má jít o jednu z největších krajských investic do dopravy v historii. Jak je zajištěné financování?
Tento projekt skutečně patří k jedné z největších investic do dopravní infrastruktury v našem kraji. Na financování nákladů bychom kromě peněz z krajského rozpočtu rádi využili finance například z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).
Jak náročné bylo se na takovou stavbu připravit?
O potřebě vybudování přeložky, vzhledem k dopravnímu zatížení z Náchoda do Hronova a dále na Broumovsko, se u zdejší veřejnosti hovoří mnoho let. Od roku 2017 proběhlo mnoho různých jednání a setkání s obyvateli a zástupci dotčených obcí, kde jsme tamní obyvatele seznamovali s prvními návrhy možného řešení. Vzhledem k charakteru stavby zde proběhla velice náročná majetkoprávní příprava a bylo zapotřebí najít nejvhodnější řešení například při budování protipovodňových či protihlukových opatření. V současnosti máme zaktualizovanou projektovou dokumentaci a platné stavební povolení. V tuto chvíli soutěžíme veřejnou zakázku na zhotovitele samotné výstavby.
Dokončení komunikace předpokládá Královehradecký kraj do konce roku 2026 – je to reálný termín?
Momentálně máme vyhlášenou veřejnou zakázku na zhotovitele přeložky. Pokud v této fázi bude vše bez komplikací, tak máme připravený navazující harmonogram tak, abychom přeložku dokončili do konce roku 2026.
Které větší projekty v kraji se letos podaří dotáhnout do konce?
Mezi dokončené projekty v letošní stavební sezoně patří například rekonstrukce silnice II/311 Zákoutí – Šerlich, rekonstrukce komunikace III/28526 Jizbice – Lipí či opravený úsek silnice II/284 v Miletíně.
S jakou částkou oblast dopravy v kraji hospodaří v letošním roce?
Pokud sečteme částky vynaložené na rekonstrukce krajské silniční sítě a zajištění veřejné autobusové a železniční dopravy, roční částka na zajištění těchto odvětví přesahuje 3,5 miliardy korun.
Tereza Čapková