INZERCE

Součástí testů autonomního řízení budou nákladní vozidla od společnosti Gruber Logistics. Foto: Gruber Logistics

Přístavní město Hamburk se stane prvním evropským testovacím městem pro autonomní nákladní vozidla

První celoevropská zkušební jízda autonomního nákladního vozidla se uskuteční v Hamburku. Na projektu se podílejí společnosti Volvo, Einride, DAF Trucks, DFDS, Moller Maersk a Gruber Logistics, které o něm informovaly. Zkušební provoz v německém přístavním městě bude místem prvního použití inteligentního nákladního vozidla v městském prostředí. Výzkumný program a testování budou trvat čtyři roky.

Na pozadí vážného nedostatku řidičů a rostoucích toků zboží získává koncept autonomního řízení novou dynamiku.

Evropská komise si stanovila za cíl podporovat výzkum v oblasti autonomní kamionové dopravy a finančně podporovat odpovídající pilotní projekty v provozní oblasti.

Mezi ně patří projekt MODI, v němž konsorcium 29 partnerů testuje implementaci řešení pro autonomní silniční dopravu. Projekt s dotací 23 milionů eur je z více než 80 procent financován Evropskou unií. Finanční prostředky jsou poskytovány z rámcového programu Horizont Evropa, který je největším evropským programem financování výzkumu.

Čtyři roky testování

Zkušební provoz v Hamburku bude místem prvního použití inteligentního nákladního vozidla v městském prostředí. Výzkumný program a testování budou trvat čtyři roky. Do té doby by měla být připravena technická infrastruktura pro komunikaci mezi vozidly i komunikace mezi silniční infrastrukturou a vozidlem.

Vedoucím partnerem konsorcia, které projekt navrhuje, je ITS Norway – státní společnost zabývající se digitalizací norských dopravních sítí. Kromě výzkumných ústavů a univerzit projekt podporují také soukromé společnosti. Jedná se o: Volvo, Einride, DAF, DFDS, Moller Maersk a Gruber Logistics, která nedávno koupila německou logistickou společnost Universal Transport.

V rámci projektu MODI budou po dobu čtyř let testována řešení a možnosti nejvyšší úrovně automatizace, aniž by byl řidič během jízdy ve vozidle.

Další testy budou probíhat na dálničním koridoru z Rotterdamu v Nizozemsku do Mossu v Norsku, který překračuje čtyři státní hranice a podporuje provoz terminálů ve čtyřech různých severoevropských přístavech.

Zlepšení dopravních řetězců

Očekává se, že automatizovaná doprava by měla významně přispět ke zlepšení evropských logistických a dopravních řetězců.

Hlavním myšlenkou je čelit nedostatku řidičů a omezených dopravních kapacit v Evropě.

Cílem není úplná automatizace dopravy, ale zjednodušení práce řidičů a soustředění se na ty práce, kde je přidaná hodnota poskytované dopravní služby největší.

(nik)