INZERCE

Modernizace trati Praha-Bubny - Praha-Výstaviště bude stát téměř 4 miliardy korun. Foto: Správa železnic

Příprava rychlé železnice na pražské letiště pokračuje. Správa železnic hledá projektanta dalšího úseku

Správa železnic hledá projektanta pro část budoucí trati na letiště mezi pražskými stanicemi ve Veleslavíně a Ruzyni. Chystaná modernizace výrazně změní jejich podobu, přínosem pro cestující bude také výstavba nové zastávky Praha-Liboc. Podobně jako v případě dalších úseků zde dojde k elektrizaci a zdvoukolejnění trati.

Jak dále uvedla Správa železnic v tiskové zprávě, zrušení všech přejezdů přinese vyšší bezpečnost provozu a přispěje ke zvýšení traťové rychlosti. Zahájení samotných stavebních prací se předpokládá v roce 2025, přesná výše nákladů bude známa po dokončení projektové dokumentace. Vítězný projektant vypracuje dokumentaci pro společné povolení.

Stavba bude začínat v podzemní stanici Praha-Veleslavín, která bude přestupním bodem na metro a další spoje MHD. Její podoba vzešla z mezinárodní architektonické soutěže. Nově vybudovaná zastávka Praha-Liboc bude umístěna mezi Brodeckou ulicí a ulicí U Prioru. Koncová stanice celého úseku v Ruzyni se pak přesune na opačnou stranu Drnovské ulice. Cestující zde získají snadný přestup mezi vlaky od Kladna a na letiště.

Na všechna nástupiště bude zajištěn bezbariérový přístup. Díky nástupištím v normové výšce 55 centimetrů nad kolejí získají cestující pohodlný nástup do moderních vlaků. Elektrizace celé trati do Kladna s odbočkou na letiště umožní snížení ekologické zátěže. Elektrické soupravy navíc zajistí výrazně tišší provoz, hluková zátěž v okolí trati klesne i díky vybudování protihlukových stěn.

Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na víc než desítku staveb. V letech 2017 až 2020 prošel rekonstrukcí Negrelliho viadukt, loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Letos plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží. Celá stavba bude vzhledem ke své náročnosti dokončena nejdříve v roce 2029.

Jak Ekonomický deník informoval, před měsícem Správa železnic slavnostně zahájila rekonstrukci železniční trati v Praze-Holešovicích. Modernizovaný úsek přestane neprostupně dělit Prahu 7 na dvě části. Hlavním cílem projektu je zásadní modernizace stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a vybudování nové zastávky Praha-Výstaviště.

(rov)