INZERCE

Společnost CPK podepisuje druhou smlouvu na výstavbu vysokorychlostního železničního tunelu v Polsku. Foto: CKP

Příprava na výstavbu vysokorychlostního tunelu v Lodži pokročila. Polská CPK podepsala druhou smlouvu

Polská společnost Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podepsala s firmou Budimex smlouvu na výstavbu komor pro tunelovací stroje (TBM), které budou hloubit čtyřkilometrový vysokorychlostní železniční tunel v Lodži. O zakázce v hodnotě téměř 34 milionů euro informovala společnost ve zprávě. Tunel bude součástí vysokorychlostních železničních tratí, které budou vybudovány v Polsku a které se napojí na letecký železniční uzel CPK mezi Varšavou a Lodží.

Výstavba dálkového tunelu CPK v Lodži je rozdělena do tří částí. V rámci první z nich probíhají od září letošního roku práce na zpevnění základů Lodžského kulturního centra (ŁDK), které provádí společnost Keller Polska. Přímo pod ŁDK – na západní straně stanice Lodž Fabryczna – bude začínat vysokorychlostní železniční tunel.

Dne 7. prosince pak podepsala společnost CPK smlouvu na druhou etapu: výstavbu komor pro mechanizovaný štít TBM pro ražbu tunelu ze dvou stran. Smlouva byla uzavřena se společností Budimex a její hodnota činí téměř 34 milionů eur, tedy 147 milionů zlotých.

Třetí etapou investice bude samotné ražení železničního tunelu CPK. Společnost plánuje dokončit výstavbu tunelu současně se zahájením první etapy výstavby letiště CPK, tedy v roce 2028. Železniční investice je součástí koridoru Severní moře – Baltské moře, který je součástí hlavní sítě transevropských dopravních sítí (TEN-T).

Dřívější přípravy pozastaveny v roce 2011

„Naši předchůdci učinili v roce 2011 osudové rozhodnutí, kdy byla pozastavena příprava výstavby vysokorychlostní trati spojující Varšavu, Lodž a Sieradz s Vratislaví a Poznaní,“ připomněl náměstek ministra pro fondy a regionální politiku a vládní zmocněnec pro CPK Marcin Horała. „Tento čas nemůže obyvatelům nikdo vrátit. Proto teprve dnes – díky investicím CPK – může být zahájena výstavba železniční trasy ve tvaru písmene Y,” dodal.

Mapa s vysokorychlostním železničním tunelem v Lodži v Polsku. Foto: Railtech.com

Trasa ve tvaru písmene Y označuje vysokorychlostní železniční tratě, které budou vybudovány v rámci projektu CPK, jehož součástí je i zcela nové letiště, uzel CPK. Vysokorychlostní trať ve tvaru písmene Y s provozní rychlostí 250 kilometrů za hodinu má přinést výraznou úsporu cestovní doby. Cesta Varšava-Poznaň bude trvat 2 hodiny místo dosavadních tří, zatímco doba jízdy Poznaň-Kalisz se zkrátí z 1,5 hodiny na 35 minut. Cesta z hlavního města do Kalisze bude nakonec trvat 1,25 hodiny, nikoli tři, a cesta z Poznaně do Lodže by měla trvat 1 hodinu a 10 minut místo tří hodin, jak připomněl web Railtech.com.

„CPK se netýká pouze plánovaného letiště, ale také tolik potřebných nových železničních tratí v Polsku. Zhruba 450 kilometrů tratí je již v pokročilé fázi projektování, včetně železničních úseků mezi Varšavou a Lodží a Lodží a Vratislaví. Dnes jdeme o krok dál a podepisujeme smlouvu na stavební práce. Dálkový tunel v Lodži je z hlediska přípravy naší nejpokročilejší železniční investicí,“ říká člen představenstva CPK pro železniční investice Radosław Kantak.

Nejprve vyrostou komory

Mezi úkoly zhotovitele bude patřit vypracování podrobné projektové dokumentace a výstavba vypouštěcí a přijímací komory (nazývané podle svého umístění Retkinia a Fabryczna). Komora Retkinia, navržená na jihozápadním konci tunelu, bude sloužit jako spouštěcí šachta pro TBM, tunelovací stroj. V konečném důsledku se bude jednat o technické zázemí, ve kterém se bude nacházet mimo jiné evakuační prostor, technické místnosti a evakuační schodiště. Naproti tomu Fabryczna bude demontážní šachtou pro štít TBM a rozjezdovou komorou.

Součástí zakázky je mimo jiné také zajištění příslušné organizace provozu a obnovovacích prací. Doba výstavby komory Retkinia je 10 měsíců a komory Fabryczna 13 měsíců od dokončení prací na zpevnění základů LDC.

„Výstavba odpalovacích komor pro TBM je zodpovědný stavební úkol, který vyžaduje zapojení příslušných inženýrských a technických zdrojů a zajištění nejvyšších technických standardů provádění a kontroly těchto prací,“ říká člen představenstva společnosti Budimex Maciej Olek. 

Společnost se podílela také na výstavbě inženýrské stavby M03, ve které jsou umístěny 2 vysokorychlostní železniční tratě. Ta byla realizována v rámci rekonstrukce stanice Warszawa Zachodnia, představenstva CPK pro železniční investice Radosław Kantak.

(mig)