Překročení lhůt obnov u hnacích vozidel nebo kvalita provedené práce, České dráhy se u svých dodavatelů stále potýkají s překračováním plánovaných termínů a řeší i časté reklamace oprav. Na Dni dodavatelů, který pořádaly České dráhy, na to upozornil místopředseda představenstva společnosti a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus. Upozornil na to, že kvůli prodlouženým obnovám a velké míře reklamací musí dráhy držet také velké množství záložních vozidel.
„Je to zhruba o patnáct procent vozidel víc, než by bylo nutné v případě dodržování lhůt na obnovy a zajištění vysoké kvality prováděných prací, a tyto vlaky navíc jsou další náklady,“ upozornil Michal Kraus.
České dráhy informovaly, že se reklamace týkají jak obnov celých vozidel, tak oprav jednotlivých dílů i nových náhradních dílů. „Bohužel za uplynulý rok se dodavatelům nepodařilo zcela eliminovat překračování dodacích lhůt ani podstatně zvýšit kvalitu prováděných prací, i když dílčí zlepšení sledujeme. To se týká například obnov osobních vozů, kde průměrné překročení lhůt kleslo z jednadvaceti dnů na dvanáct dnů, ale naopak došlo k nárůstu překročení lhůt obnov u hnacích vozidel o deset dnů na padesát jedna,“ uvedl Kraus.
Ročně až 500 vozidel
Místopředseda představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro servis vyčíslil, že se počet obnov vyšších stupňů v letech 2025 až 2030 díky modernizaci vozidlového parku stabilizuje na úrovni zhruba 400 až 500 vozidel ročně. Během pěti let podle něj dojde k obnově více než 2500 lokomotiv, hnacích a osobních vozů. Náklady se vyšplhají na 20 miliard korun.
„V tomto období také plánujeme znovu vypsat veřejné zakázky na obnovy stávajících typů vozidel, jako jsou například některé osobní vozy. Soutěžit budeme i dodavatele pro první periodické opravy novějších typů vozidel, půjde například o nejmodernější jednotky RegioFox nebo ComfortJet,“ zmínil.
U Českých drah díky modernizaci zároveň dochází ke sjednocování vozového parku. Nové vozy navíc nepotřebují servis tak často. Zatímco starší lokomotivy řady 151 musely absolvovat vyšší stupeň obnovy každých 800 tisíc kilometrů, tak u modernějších Vectronů je to 1,2 milionu kilometrů. „Starší osobní vozy UIC-Y posíláme na obnovu co půl milionu kilometrů, ale nejmodernější vlaky Railjet a InterJet chodí na výrobcem předepsané obnovy po 1,2 milionu kilometrů,“ uvedl Kraus.
Mohlo by vás zajímat
Vlastními kapacitami
České dráhy se snaží v oblasti údržby a servisu železničních kolejových vozidel posílit i vlastní kapacity, již dříve o tom hovořil předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a zaznělo to i nyní. Do rozvoje vlastního servisu má v příštích letech zamířit více než deset miliard korun. „Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD,“ informovaly České dráhy.
Společnost zakládá kompetenční centra a sama se věnuje některým typům obnov. To jí podle jejího vyjádření umožňuje získat referenční informace o nákladech na obnovu, dodržování potřebných opravných lhůt a zvyšuje to konkurenci na trhu opravců.
„Nadále budeme rozvíjet naší servisní činnost a volné kapacity budeme nabízet dalším dopravcům a partnerům. V Liberci jsme zřídili kompetenční centrum pro obnovy vozidel Stadler, v České Třebové provádíme část obnov u jednotek CityElefant a chceme tam zavést údržbu jednotek RegioPanter a v Bohumíně jsme zahájili vyšší stupně obnov u vybraných řad osobních vozů,“ upřesnil Kraus.
Dodal, že servis podpoří i investice například do prodloužení haly a zvýšení kapacity oprav v České Třebové, zvětšení haly v Praze Vršovicích a modernizace haly údržby v Přerově pro zajištění obnov u lokomotiv Vectron nebo rozvoj pracovišť oprav podvozků, ložiskových skříní a brzdových komponentů typu Knorr-Bremse v Nymburce. „Jen během posledních několika měsíců jsme zahájili stavbu dvou moderních servisních hal v Chebu a Havlíčkově Brodě,“ sdělil Kraus.
Moderní sledování
České dráhy nově zavádějí také monitoring kondice vozidel. Systém má za pomoci digitálních technologií včas detekovat případné problémy s technickým stavem vozidel a předcházet jim. České dráhy už mají se systémem první zkušenosti. „Díky dálkovému přenosu dat a jejich analýze se podařilo identifikovat a následně odstranit příčiny závad u osobních vozů provozovaných v Německu, kde docházelo ke kombinaci nesprávné obsluhy vozu a technických problémů,“ informovaly České dráhy.
Podle místopředsedy představenstva Českých drah a náměstka generálního ředitele pro servis dráhy díky implementaci monitoringu kondice, moderních diagnostických nástrojů, dálkové diagnostiky a softwaru pro správu údržby získají informace v reálném čase. „Umožní nám to rychle reagovat na potřeby našeho fleetu. Digitalizace nám také umožní sledovat výkon vozidel v reálném čase, předvídat potřebu údržby a minimalizovat dobu, kdy jsou vozidla mimo provoz,“ poznamenal Kraus.
Čtěte také: České dráhy pošlou 12 miliard korun do rozvoje údržby a servisu
(teč)