Jen 135 litrů na hlavu a celkový výstav piva o 1,5 milionu hektolitrů méně. Tak se na oblíbeném českém „sportu“ loni podepsala pandemie koronaviru. Méně piva se nejen vyrobilo, ale v restauracích také prodalo. Zatímco v roce 2019 se z celkové spotřeby piva v restauračních zařízení vypila třetina, o rok později to bylo už jen pětadvacet procent. Svou činnost loni navíc ukončilo přibližně pět set hospod.
Loňská roční spotřeba piva v přepočtu na jednoho obyvatele ukázala nejnižší číslo od šedesátých let minulého století. Za pokles mohou koronavirové restrikce a omezení provozu hospod a restaurací v tuzemsku i v zahraničí. Přitom ještě v letech 2018 a 2019 se českému pivovarnictví dařilo velmi dobře, produkce stoupala a v roce 2019 činila rekordních 21,6 milionů hektolitrů.
Pivovary počítají ztráty
Negativní vliv má přitom nejen samotné zavření hospod, ale i restrikce v podobě zkrácené otevírací doby, zákaz konzumace alkoholu na veřejnosti, rušení sportovních a kulturních akcí a další omezení. V roce 2020 muselo skončit asi pět stovek hospod, letos se očekávají další stovky.
Přitom prodej v obchodech není schopen ztráty pivovarů vykompenzovat. Poměr prodeje piva dodávaného do restaurací a do obchodů za minulý rok činil 26:74.
„Jako pivovarníci sledujeme údaje už od roku 1950. Já osobně mám hodně bohaté zkušenosti, ale takovou situaci jsem ještě nezažil. Nepamatuji, že by na tom kdy hospody a restaurace byly tak špatně. Krize se promítá do obchodních ztrát, ale i osudů celé řady lidí, kteří pivovarnickou tradici jako národní poklad střeží,“ říká předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.
Klasické lahve a ležáky
Nejprodávanějším obalem zůstala klasická pivní lahev (46 procent podíl z celkového výstavu). Velký pokles naopak pivovarníci zaznamenali u sudů (čtvrtinový podíl z celkového výstavu) a cisteren (2procentní podíl z celkového výstavu).
Naopak mírný nárůst si připsaly plechovky (15procentní podíl z celkového výstavu). PET lahve se udržely na dvanácti procentech.
V dlouhodobém horizontu stabilně mírně roste spotřeba ležáků, tedy spodně kvašených piv se stupňovitostí 11° – 12°. Celkově za posledních deset let vzrostly o více než šestnáct procent.
Oproti předchozím letům výrazně stoupla obliba nealkoholických piv a míchaných nápojů na bázi piva, takzvaných pivních mixů. Zatímco dříve převládaly jejich alkoholické varianty, dnes dominují ty bez alkoholu. Celkový výstav vzrostl o 123 tisíc hektolitrů, tedy o dvanáct procent.
Negativní trendy jsou patrné také na exportu. Ještě v roce 2019 byl nárůst celkové produkce piva tažen zahraniční poptávkou. Loni poprvé po devíti letech vývoz poklesl a představoval pět milionů hektolitrů piva, což je o 381 tisíc hektolitrů méně než v předchozím roce.
Lucie Přinesdomová