Stavební úřady zůstanou dál při obcích. Vznikne pouze Dopravní a energetický stavební úřad podřízený ministerstvu dopravy, který bude mít na starosti hlavně dopravní a energetické stavby. Novela stavebního zákona, kterou podepsal prezident, má zrychlit a zjednodušit stavební řízení.

Téměř dvouletá práce nad stavebním zákonem skončila, novelu podepsal prezident. Díky ní by se teď už měla urychlit a zjednodušit výstavba v Česku, a zároveň zůstat zachována dostupná síť stavebních úřadů. „Jsem opravdu rád, že postupujeme konsenzuálně a že naplňujeme sliby občanům. Pro výstavbu v České republice je totiž důležité, abychom měli přehledný stavební zákon, který nebude procházet dalšími změnami,” uvedl člen rozpočtového výboru a poslanec (ODS) Jiří Havránek.

K urychlení samotného stavebního řízení lze podle něj zmínit řadu opatření: zmizí řada razítek a další jsou do procesu integrovány. „Podařilo se nám schválit důležitý krok, který usnadní výstavbu v České republice, přispěje ke zlevnění bydlení a zároveň urychlí výstavby dopravní infrastruktury, sítí a třeba i rychlého internetu,“ dodal. 

Také podle poslance Jiřího Slavíka (TOP 09) je nový stavební zákon naprosto zásadní, protože všem žadatelům výrazně zjednoduší stavební řízení. „Na základě svých dlouholetých zkušeností venkovského starosty bych chtěl zdůraznit princip ‚jeden úřad – jeden dokument‘. Také samozřejmě vítám, že nedojde k demontáži modelu veřejné správy. Stavební úřady zůstanou na obcích a nevznikne zbytečný státní superúřad. V neposlední řadě je důležitý nový stavební zákon pro naši ekonomiku, protože jedním z pilířů zdravého ekonomického rozvoje je rychlost stavebnictví,“ uvedl.

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto: development, výstavba. Foto: Pixabay

V původním návrhu novely se totiž počítalo také se zřízením Nejvyššího stavebního úřadu a se zrušením až poloviny těch stavebních. Nakonec ale tedy dál zůstanou při obcích, které se jinak obávaly snížené dostupnosti. Podle místopředsedkyně sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Elišky Olšákovy (STAN), navíc hrozil i odchod části zkušených úředníků a úřednic v případě, že by se úřady rušily. To by zase ohrozilo plynulost a kvalitu stavebních řízení. „Nesmírně nám v tom pomohl tlak zdola, od starostů a dalších komunálních a krajských politiků i senátorů, a to nejen z našeho hnutí. Proto jsme rádi, že stavební zákon v této podobě i ve spolupráci s opozicí prošel,“ vysvětlila poslankyně. Novela tak zachovává 694 nynějších stavebních úřadů v obcích s možností počet snížit podle stavební aktivity.

Stavebníci by se také díky novele mohli také snáze a rychleji dostat ke stavebnímu povolení. Umožnit jim to má postup, kdy stavební úřad sám obešle ostatní dotčené úřady a získá jejich vyjádření v takzvaném koordinovaném závazném stanovisku. Toto stanovisko bude nově zahrnovat i takzvané jednotné environmentální stanovisko (JES) podle zcela nového zákona. Na konci by mělo být jen jedno razítko pro stavebníka. 

Sněmovna novelu odhlasovala ve vzácné shodě v březnu. Pro byli i zástupci ANO a SPD. Poslanec Ivan Bartoš (Piráti) pak zdůraznil, že zákon má ambici vydržet více volebních období a zásadním způsobem se dál neměnit, protože došlo k zapojení všech aktérů a podařilo se tím získat podporu celé sněmovny.

Novela stavebního zákona má vstoupit v účinnost 1. července 2024 a pro vyhrazené stavby, třeba dálnice nebo elektrárny, má platit od 1. ledna 2024.

(mig)