INZERCE

Hasičský vlak LRZ 18 společnosti Windhoff Švýcarských spolkových drah. Ilustrační snímek. Zdroj: Railjournal. Foto: Gerog Trüb

Při požárech v tunelech by mohl zasahovat speciální hasičský vlak

Speciální hasičské vlaky využívá řada zemí už mnoho let, například Švýcarsko nebo Německo a teď by svůj mohlo mít i Česko. Na myšlenku Správu železnic přivedla plánovaná výstavba tunelů dlouhých několik kilometrů, speciální hasičská souprava je totiž uzpůsobená pro požární zásahy v místech špatně dostupných jinak než po kolejích. Podobné bezpečnostní zajištění by se mohlo ale využívat i dále, například u projektované sítě vysokorychlostních tratí, řekl Ekonomickému deníku mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

„Při projektové přípravě novostavby trati Praha–Smíchov–Beroun se zpracovává rovněž požárně bezpečnostní řešení Berounského tunelu. Z něj vyplynulo, že v takto dlouhém tunelu (24,7 kilometru) je při eventuální mimořádné události efektivní zásah záchranným hasičským vlakem,“ uvedl mluvčí správy železnic Jan Nevola.

V současnosti se pro investiční akci ale teprve zpracovává dokumentace pro územní řízení, o konkrétní podobě a technickém vybavení záchranného hasičského vlaku tak není zatím rozhodnuto. V této chvíli tak nejsou definovány ani přesnější požadavky na servis a případné speciální vybavení hasičské záchranné stanice v Berouně. To vše se bude řešit v následných stupních projektové dokumentace společně s Hasičským záchranným sborem Správy železnic i Hasičským záchranným sborem České republiky, dodal Nevola.

Jelikož zatím není jasné, jaký typ soupravy nakonec Správa nakoupí, kde bude jednotka sloužit nebo jaký přesně bude okruh jejího využití, nelze předvídat ani budoucí financování. Správa železnic zatím žádný průzkum u dodavatelů souprav neprovedla. Ještě je ale čas, projektová příprava Berounského tunelu je teprve ve fázi vyhodnocení dopadu potenciální stavby na životní prostředí. Dostavět by se měl v roce 2037.

V té době by mělo být delších tunelů v Česku už více, například zhruba osmnáct kilometrů dlouhý takzvaný Středohorský na trase rychlotrati z Prahy do Drážďan a 26kilometrový pod Krušnými horami. Případná souprava by ale každopádně měla být v majetku Správy železnic, potvrdil Nevola.

Současný stav vybavení zatím dostačuje


Aktuální vybavení Hasičského záchranného sboru Správy železnic pro současný stav sítě dostačuje. Hasiči mají k dispozici například dvoucestné vozidlo, které je schopné jízdy po kolejích i na silnici, vyprošťovací vozidlo i jeřáby. Nejdelší železniční tuzemský tunel je aktuálně v Plzeňském kraji a jedná se zhruba o čtyřkilometrovou stavbu mezi předměstím Plzně a Ejpovicemi.

Požár v tunelu představuje podle hasičů jedno z nejobtížnějších prostředí zásahu. Místo je těžko přístupné, není tam dostatek prostoru a záchranářský materiál se tam obtížně dopravuje. Prostor tunelu se při požáru změní v “pec”, která z jedné strany nasává vzduch a na opačné straně vypouští zplodiny. Zásah je proto vždy nutné vést z první strany, zejména kvůli riziku pro zachraňované cestující. Při opačném postupu evakuace by se totiž mohli nadýchat jedovatých látek.

Výhodou speciálního vlaku je v porovnání s klasickými hasičskými cisternami množství vody, kterou je schopen k požáru dopravit – záleží jen na hasičích, kolik cisteren s vodou k vlaku připojí. Nevýhodou pak naopak to, že zmíněné cisterny s vodou musí být kvůli rychlosti zásahu výjezdu trvale alespoň zčásti naplněné. V Berouně se tak bude muset zřejmě postavit temperované depo.

Monika Ginterová