INZERCE

Sníh. Elektrické koloběžky se možná budou muset na nějaký čas z ulic měst poroučet.

Přežijí elektrické koloběžky svou první zimu?

Severní polokoule před pár dny formálně vstoupila do zimního období. S klesajícími teplotami se tak přirozeně nabízí otázka, zda sdílené elektrické koloběžky budou schopny sloužit i za těchto podmínek.

Michael Schultz a jeho přítelkyně Mia si už tři měsíce v coloradském Denveru přivydělávají u provozovatelů sdílených elektrických koloběžek Bird a Lime. Mají na starosti vyhledávání a sbírání strojů, které jejich uživatelé zaparkovali na ulici, a následně je přes noc nabíjejí a připravují na další den provozu. O víkendech si přijdou dohromady až na 75 dolarů za hodinu.

V Denveru se ale už pořádně ochladilo, a dokonce napadlo pár centimetrů sněhu. Přesto Michael říká, že se kšefty stále hýbou. „Lidé na nich jezdí prakticky za každého počasí, za deště i za sluníčka,“ řekl Schultz portálu CityLab.com. „Nezastaví je ani sníh,“ dodal šestatřicetiletí chlapík, jehož regulérní zaměstnání je pozice provozního inženýra v jedné denverské společnosti.

Odletí do teplých krajin?

S tím, jak přichází zima, jednotlivá města se vší zvědavostí sledují, co chladné počasí s elektrickými koloběžkami udělá. Ve většině případů je to totiž první zima, kdy se tato vozítka ve městech vyskytují, jelikož jsou v nich v provozu teprve až od letošního jara či léta. Lime, Bird, Skip, Spin, Lyft i Jump zatím plánují, že koloběžky budou nabízet i v zimním období, a to bez ohledu na počasí. Pokud by ale nastaly takové povětrnostní podmínky, za kterých by byl bezpečný provoz koloběžek nemožný, jsou prý připraveny na nějaký čas jejich pronajímání přerušit.

Denverská zkušenost ale zatím ukazuje, že ačkoli přeprava na koloběžce v extrémním počasí není nic příjemného, pořád fungují a nalézají si své zákazníky. Jenže stále častěji se objevují problémy se stavem baterií, a tedy tím, jakou vzdálenost se na koloběžkách podaří urazit. Podle Schultze se stále častěji objevují stížnosti, že některé koloběžky se vybijí dříve, než klient dorazí na své cílové místo. Jiní dobíječi zase tvrdí, že se často setkávají s kolísající kapacitou baterie. Opět v závislosti na tom, zda převládá teplé, či chladné počasí.

Na celoamerické úrovni se přístup k zimnímu provozu elektrických koloběžek v různých městech liší. Například Baltimore, Chicago, Detroit nebo Washington, D.C. se rozhodly dát jim do jara pauzu. V Bostonu a Seattlu se koloběžky poprvé objeví až na jaře. V některých případech si ze zimní přestávky utahují samotní provozovatelé. Bird například počasí využil ke sdělení, že jeho flotila koloběžek v Minneapolis „odletí na zimu do jižních krajů“.

Nespolehlivá univerzitní města

Dá se předpokládat, že až udeří skutečná zima, elektrokoloběžky si dají pauzu i tam, kde to zatím vypadá na celoroční provoz. Tedy i v Denveru. Nejde jen o to, že v zimě je na jednostopých vozidlech opravdu zima, ale je to také otázka bezpečnosti. Jízdní pásy pro cyklisty totiž zpravidla nemívají stejnou zimní údržbu jako silnice pro motorová vozidla. Do vyhřátých aut tak nakonec usednou zřejmě i ti nejzapřisáhlejší příznivci alternativních způsobů dopravy.

Na druhé straně se otevírají možnosti pro koloběžky, které budou na zimní měsíce dobře vybaveny. „V porovnání s ostatními modely, u našich koloběžek se počítá s tím, že na ně budou v zimě kladeny větší nároky. Ujedou standardní vzdálenost a mají mnoho vylepšení,“ oznámila společnost Lime prostřednictvím svého tiskového oddělení portálu CityLab.com. „Jsou voděodolné a vždy je na prvním místě bezpečnost přepravované osoby,“ dodala společnost Lime.

Další komplikací může být kolísání poptávky, které ale nemá nic společného s konkrétním počasím, respektive ročním obdobím. Jde o univerzitní města, kde k tradičním uživatelům elektrických koloběžek patří studenti. „Jakmile mají zkouškové období a prázdniny mezi semestry, koloběžky se povalují na ulicích,“ řekla portálu CityLab.com Rebecca Greyová, která si rovněž přivydělává jako dobíječ elektrických koloběžek u společnosti Bird ve městě East Lansing ve státě Michigan.

Greyová předpokládá, že její práce bude daleko více sezónní, než původně předpokládala. Město, ve kterém žije, totiž zatím neudělilo povolení pro zimní provoz koloběžek, avšak i bez Greyová neočekává, že by si mohla sbíráním a dobíjením koloběžek přivydělávat pravidelně celý rok. „Máme asi patnáct centimetrů sněhu a už to provoz elektrických koloběžek značně komplikuje,“ uvedla.

Velká města se ale stále nevzdávají naděje na to, že by elektrická vozítka byla více odolná vůči výkyvům počasí. „Vedle toho, že už na trh dodáváme lépe připravenou flotilu koloběžek, monitorujeme předpovědi počasí a vyhodnocujeme pravděpodobnost, s jakou se v ulicích objeví sníh,“ uvedlo tiskové oddělení společnosti Skip. Koloběžky tak vskutku čeká křest ohněm, jakkoli to nejspíš bude za doprovodu velmi chladného počasí.

-zm-