Česká republika bude moci začít naplňovat dohodu se Spolkovou republikou Německo o údržbě a rozvoji mezinárodní vnitrozemské Labské vodní cesty. Prezident Petr Pavel 1. srpna podepsal ratifikační listinu k dohodě. Jak informoval Hrad, listina podléhá také spolupodpisu předsedou vlády Petra Fialy (ODS). Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už dříve uvedl, že Labská vodní cesta je klíčová nejen z pohledu České republiky, ale i v Transevropské dopravní sítě (TEN-T).
Dokument má umožnit spolupráci obou zemí ohledně možnosti masivněji využívat Labskou vodní cestu pro nákladní dopravu. „Lodní doprava patří mezi ekologické módy dopravy a české firmy ji v zájmu vyšší konkurenceschopnosti potřebují a budou potřebovat,“ konstatoval v minulosti Kupka. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) přitom nedávno konstatoval, že právě nespolehlivost Labské vodní cesty brání rozvoji kombinované nákladní dopravy po vodě. Vodní nákladní kombinovaná doprava v České republice tak podle NKÚ prakticky neexistuje.
K podpisu dohody mezi zástupci České republiky a Německa došlo v roce 2021 a Senát odsouhlasil ratifikaci dohody před dvěma lety. Poslanecká sněmovna po několikaletém váhání potvrdila dohodu 23. května.
Smlouva zavazuje obě strany k tomu, že se postarají o plavební dráhy a parametry plavební hloubky. Na německém úseku Labe je cílem údržby hloubka plavební dráhy 140 centimetrů, země by také měla podle dokumentu přezkoumávat každých deset let referenční úroveň vodní hladiny. Česko by na velké části toku mělo zajistit plavební hloubku 230 centimetrů.
Součástí dohody je i ustanovení smíšené komise pro společnou péči o Labe a dohled nad dodržováním obsahu dohody. Česká republika a Německo budou moci do komise nominovat po třech zástupcích a na jednání bude možné přizvat také externí hosty.
Jak Ekonomický deník informoval již dříve, Německo se už o svou část dohody stará a na svém území deklarovanou hloubku toku udržuje. Česká republika je na tom z hlediska plavebních poměrů na většině částí splavného toku podle Kupky paradoxně lépe, od Střekova až do Týnce nad Labem je plavební hloubka okolo 230 centimetrů. Dlouholetá debata se ale vede plavebních stupňů, jeden z nich by měl být v Děčíně.
Česká republika řeší průchodnost Labské vodní cesty také kvůli chystanému námořnímu terminálu v Kuhwerder Hafen v Hamburku. Provoz by v něm ráda zahájila podle ministerstva dopravy v průběhu roku 2028.
Tereza Čapková