Výměnu serverů jednotného evropského zabezpečovacího systému (ETCS), posílení dohledu Správy železnic a zajištění rychlejší diagnostiky. Česká republika řeší preventivní postup po sobotním kolapsu, kdy došlo k výpadku GSM-R signálu a odpojení zabezpečovače. Další plány rozšiřování systému na české železnici výpadek nijak neovlivní, uvedl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Masivní výpadek ETCS zkomplikoval na několik hodin železniční provoz na koridorových tratích během sobotního dopoledne. „Z naší analýzy vyplynulo, že klíčové prvky infrastruktury jsou nyní na obvyklé době své životnosti. Přesto jsme se rozhodli s ohledem na velkou zátěž serverů, jejichž garantovaná životnost je nyní do roku 2029, k jejich obnovení už v letošním roce,“ uvedl Kupka.
Upozornil, že jde o preventivní krok, sobotní porucha podle něj nebyla důsledkem přetížení serverů. Dalším krokem má být podle Kupky zajištění rychlejší diagnostiky v databázi a také posílení dohledu Správy železnic tak, aby při případných budoucích problémech bylo pro jejich řešení k dispozici více zaměstnanců například i v nočních hodinách.
Ministr také dnes potvrdil, že příčinou sobotních problémů byl nefunkční signál GSM-R. Cestujícím se omluvil za zpoždění, bezpečnost provozu ale podle něj nebyla ohrožena díky plynulému přechodu na alternativní systémy. Kupka také zopakoval, že navzdory výpadku bude stát pokračovat v dalším rozšiřování systému na tuzemské železnici. „Není k dispozici větší zabezpečení,“ zdůraznil ministr.
Mohlo by vás zajímat
Spolek pro efektivní železnici v pondělí apeloval na to, aby nedocházelo v České republice k demontáži návěstidel, kterými se mohou vlaky řídit při podobných výpadcích. Kdyby zůstal v provozu národní zabezpečovač LVZ, mohly by vlaky jezdit maximální traťovou rychlostí a cestující si nemuseli ničeho všimnout. Pokud by ovšem skutečně došlo až k demontáži návěstidel, jak plánuje české ministerstvo dopravy, mohly při příštím výpadku vlaky jezdit podle rozhledových poměrů jen čtyřicetikilometrovou rychlostí,“ řekl předseda Spolku za efektivní železnici Josef Hendrych.
Stát o osudu návěstidel a národního zabezpečovače podle Kupky rozhodne v roce 2027. V nejbližší době jeho vypínání nebo demontáž nechystá. Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Nejprve to bylo na trati Česká Třebová – Olomouc – Přerov, poté Břeclav – Bohumín, následně Česká Třebová – Břeclav a nakonec Praha-Běchovice – Česká Třebová. V budoucnu by měl být i na dalších tratích.
Během prvního měsíce výhradního provozu fungoval systém podle Správy železnic na hlavních železničních koridorech prakticky bezchybně. Vlaky pod jeho plným dohledem ujely více než dva miliony kilometrů. Systémem je aktuálně vybaveno více než 600 kilometrů tratí, na kterých jezdí v průměru 1600 vlaků denně, za leden jich bylo na 30 tisíc. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že systémem do roku 2030 vybaví dalších 4000 kilometrů tratí, což si vyžádá investice zhruba 32 miliard korun.
Otázka obrany státu
Spolek pro efektivní železnic upozornil na takzvané výpadky spojení, takzvané tripy, ke kterým podle něj dochází u zhruba jednoho procenta všech vlaků, tedy okolo 500 vlaků měsíčně a zpoždění dosahuje okolo 15 minut u každého spoje.
Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun – Plzeň – Cheb a do roku 2030 na celé tuzemské síti TEN-T, což jsou páteřní železnice evropského významu.
Výhodou národního zabezpečovače je podle Spolku pro efektivní železnici to, že jde o výrazně robustnější systém, který má oproti ETCS mnohem vyšší odolnost v extrémních podmínkách a je mnohem odolnější proti hackerům i fyzickým útokům.
„To se ukázalo loni ve Francii, Německu i Polsku, kde se ETCS stalo cílem hybridních útoků, které vyřadily železniční systémy těchto států na celé dni. Zachování národního zabezpečovacího systému v duálním provozu by tak mělo být i otázkou obrany státu,“ uvedl spolek.