INZERCE

Kamiony na dálnici. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Přetížené kamiony drtí silnice. Obce by měly dostávat až dvojnásob příjmu z pokut, navrhuje novela zákona

Výběr pokut z vysokorychlostního vážení kamionů má být pro obce s rozšířenou působností výhodnější. Novela zákona o pozemních komunikacích, která by měla být součástí takzvaného konsolidačního balíčku, navrhuje zvýšit obcím podíl z vybraných pokut na dvojnásobek ze současných 15 na 30 procent. Stejný podíl pak má mít kraj, který je odvolacím orgánem proti rozhodnutí obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Největší podíl, a to čtyřicet procet, zůstane příjmem vlastníka pozemní komunikace, ať už je jím kraj nebo stát.

 „Navrhujeme od příštího roku spravedlivější rozdělení příjmů z pokut uložených za přetížená vozidla. Obce s rozšířenou působností, které vedou příslušná správní řízení a ukládají pokuty za spáchané přestupky, budou mít dvojnásobek příjmů oproti současnosti. Administrovat přestupky za přetížené kamiony tak bude pro obce výhodnější,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. 

Přetížené kamiony jsou dlouhodobým problémem českých dálnic a silnic. Vysokorychlostní vážení má proto doplnit nízkorychlostní kontrolní vážení, prováděné Celní správou a Policií ČR statickými váhami. Dynamické váhy však trpí častými poruchami, značné problémy jsou i s přesnou kalibrací, která je nutná k tomu, aby bylo měření průkazné a řidiči nemohli výsledek zpochybnit. Z uvedených důvodů se systém využívá hlavně pro takzvaný předvýběr, na který musí navázat nízkorychlostní vážení. Tam je nutná asistence policie nebo celníků. Podobný průběh zvolili i ve většině ostatních zemí, uvedlo ministerstvo.

Omezit administrativu spojenou s vymáháním pokut za přetížený kamion by podle ministra mělo i snížení její částky, pokud ji řidič zaplatí na místě.  „Navrhujeme ji snížit na polovinu oproti pokutě ve správním řízení. Vedle toho se nově umožní postih i nepodnikajících fyzických osob coby provozovatelů uvedených vozidel nebo jízdních souprav, a to proto, aby stávající právní úprava nemohla být obcházena,“ dodal Kupka.

Zákon o pozemních komunikacích sankcionuje přetížené kamiony pokutou devět tisíc korun za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. Není-li nejvyšší povolená hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy překročena o více než 500 kg, činí výměra pokuty pět tisíc korun.

Více vah na více místech

Ministerstvo dopravy chce dynamické vážení kamionů dále rozvíjet, a to i v režimu automatického pokutování. Krom odstraňování technických závad a obnovování certifikací u stávajících zařízení dochází též ke zvyšování počtu vysokorychlostních vah. Aktuálně je dynamické vážení na dálnicích D1, D2, D5, D8, D35. Minulý týden byla dokončena váha na D48 a staví se na dálnici D4, která bude zprovozněna v průběhu letošního léta. Aktuálně ŘSD hledá vhodná místa pro další vysokorychlostní váhy.

S aktuálně platnou certifikací pro výběr pokut bez zastavení vozidla jsou nyní čtyři vysokorychlostní váhy. Obnovení certifikace u ostatních vybudovaných vah bude postupně Ministerstvo dopravy řešit ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a příslušnými obcemi s rozšířenou působností, které budou následně odpovědné za výběr pokut. Ne u všech vah to bude možné, protože byly historicky instalované pouze pro zmíněný předvýběr.

(mig)