Přestavba železničního uzlu v Brně se posouvá do další fáze. Správa železnic vypsala první z plánovaných zakázek, která se týká trati a nádraží v Černovicích. Další tendry, včetně přípravy nového hlavního nádraží, mají následovat na podzim. Modernizace má být hotová do poloviny 30. let.

V aktuálním tendru hledá státní organizace projekční tým, který má připravit podklady k přestavbě trati i nádraží. „Klíčovou výzvou první etapy je přesun zastávky Brno-Černovice na železniční most přes Olomouckou ulici. Vznikne zde přestupní terminál propojující vlaky a městskou dopravu,“ informovala Správa železnic.

Příprava se má urychlit

Projektanti podle organizace zpracují dokumentaci pro povolení stavby a provádění stavby, součástí zakázky je také autorský dozor při samotných pracích. Hned po podpisu smlouvy s vítězem tendru začnou podle Správy železnic podrobné geologické průzkumy a výkupy pozemků, cílem je přípravu maximálně urychlit.

Stavební práce na železničním uzlu chce zahájit Správa železnic v letech 2028 a jejich ukončení plánuje v roce 2035. Cenu modernizace tratí a výstavbu nového nádraží vyčíslil v minulosti generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na 73 miliard korun.

Vizualizace brněnského hlavního nádraží. Foto: Jiří Svoboda/síť X

Přestavba brněnského uzlu má schválený záměr projektu. Je rozdělená do čtyř etap. Jde o jeden z prioritních projektů České republiky. Projekt počítá s celkovou modernizací dvoukolejné trati, která aktuálně slouží pro průjezd nákladních vlaků. V místě současného dolního nádraží vznikne nové hlavní nádraží, které by mělo zároveň propojit železniční a městskou hromadnou dopravu.

Počítá se i s vysokorychlostními vlaky

Projekt zároveň zahrnuje také zapojení vysokorychlostních tratí od Prahy a Břeclavi. Nové nádraží má obsluhovat podle Správy železnic soupravy spojující mimo jiné Prahu s Vídní i Ostravou.

Během srpna chce Správa železnic vypsat i další z tendrů, který se bude týkat příprav přestavby brněnského dolního nádraží, stanice v Horních Heršpicích a výstavby nového hlavního nádraží. To vznikne v koordinaci s vedením jihomoravské metropole, projekt zároveň počítá s rozvojem přilehlých území a vybudováním nové městské čtvrti.

Mohlo by vás zajímat

„Třetí etapa, kterou odstartuje vypsání tendru na projektanta letos na podzim, přinese výstavbu technologické budovy pro páteřní sdělovací zařízení a nového datového centra Správy železnic. Při jeho plánování budou projektanti klást důraz nejen na požární ochranu, ale i na kybernetickou bezpečnost,“ uvedla státní organizace.

Poslední zakázka, s jejímž vypsáním Správa železnic počítá během podzimu, se zaměří na přípravu přestavby tratí v oblasti Židenic. Nádraží v této části Brna se přiblíží k tramvajovým zastávkám, součástí etapy budou také přeložky inženýrských sítí, úpravy silnic nebo výstavba protihlukových opatření.