Téma ukončení stropování cen u taxislužby se opět dostává do centra pozornosti. Blíží se totiž konec roku. Během kterého ministerstva financí a dopravy analyzovala situaci v tomto segmentu trhu. A na nový rok se očekává vyjádření.
„Experti, ministerstvo dopravy i někteří poslanci odstranění cenové regulace v oblasti taxislužby podporují, což mimo jiné vyplynulo i z nedávné diskuze v rámci podvýboru pro dopravu, ministerstvo financí s tímto krokem stále váhá,“ říká Soňa Stloukalová, Country manažerka platformy Bolt pro Českou republiku.
To svým způsobem potvrzuje i poslanec a člen sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Exner. „Zrušení zastropování cen taxi služeb je v gesci ministerstva financí. Zároveň je návrhu otevřeno ministerstvo dopravy a já osobně s liberalizací v této oblasti souhlasím. Případnou regulaci cen navíc mohou řešit města vyhláškou, což je podle mého názoru dostačující.“
Ministerstvo zatím nic měnit nehodlá
„Ministerstvo financí ve spolupráci s Ministerstvem dopravy analyzuje účelnost jednotlivých regulací v oblasti dopravy a jejich rozsah. O případném zrušení jednotlivých regulací v tuto chvíli není rozhodnuto,“ napsala před časem Ekonomickému deníku Gabriela Krušinová z tiskového oddělení Ministerstva financí. A na aktuální dotaz, zda na MF nezměnili názor, odpověděl její kolega Filip Běhal. „Stále platí naše odpověď z 24.10. tzn. k 1.1.2023 nedochází ze strany Ministerstva financí z hlediska cenové regulace taxislužeb k žádné změně.“
Provozovatelé si ovšem stěžují, že v době současných krizí, covid, válka na Ukrajině, inflace, je několik let politiky stanovený cenový strop neefektivní. Protože se nemění bez ohledu na okolnosti. „Efektivní cenový strop by měl teoreticky reagovat na vnější podněty a přizpůsobovat se jim – v minimální míře by měl v inflačním prostředí několikrát ročně indexovat růst nákladů, tedy hlavně ceny pohonných hmot a ceny práce,“ vysvětluje Aleš Rod, ředitel výzkumu Centra ekonomických a tržních analýz
„V dobách taxíkového eldoráda, kdy člověk při objednání taxi neměl tušení, kolik na konci jízdy zaplatí nebo kdy cizinci za stejnou trasu platili mnohonásobně více než místní, dávalo smysl toto odvětví regulovat. Nicméně doba se změnila s příchodem moderních aplikací typu Bolt,“ říká Soňa Stloukalová z Boltu. A podobně se vyjadřuje i Ondřej Krátký z platformy Liftago.
Petr Vrabec