Česká republika získá 11,5 miliardy korun na modernizaci a rozvoj železniční sítě. Příspěvky z Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) budou určeny na deset projektů Správy železnic. Svou velikostí mezi nimi vyniká dotace na přestavbu železničního uzlu v České Třebové ve výši 290 milionů eur (7,3 miliardy korun).
Jak připomněla Správa železnic v tiskové zprávě, uzel Česká Třebová je důležitým místem jak pro osobní i nákladní dopravu. Rekonstrukce umožní zvýšení rychlosti průjezdu vlaků. Vedle toho stavbaři zvýší všechna nástupiště, na které výtahy také nově zajistí plně bezbariérový přístup. Obyvatelé České Třebové ocení snížení hluku z železniční dopravy a také propojení přednádraží se Semanínskou ulicí díky nové lávce nad kolejištěm. Realizace stavby se předpokládá od letošního prosince do konce roku 2031.
Druhý největší podpořený projekt se týká zpracování projektové dokumentace pro VRT Praha – Brno – Břeclav. Evropská unie z programu CEF přispěje částkou bezmála 96 milionů eur (2,4 miliardy korun). Kromě výdajů na projektovou přípravu úseků bude z této podpory financována také projektová příprava dopravních terminálů Kořenice – Bečváry, Jihlava VRT a Brno–Vídeňská VRT.
Projektovou přípravu modernizace železniční trati Kolín – Mělník – Děčín podpoří Evropská unie částkou 39,8 milionu eur (1 miliarda korun). Další projekty získaly podporu v řádu jednotek milionů eur a týkají se hlavně pořízení zabezpečovacích systémů ETCS a GSM-R pro vybrané úseky české železniční sítě.
Správa železnic k tomu dodala, že se jí dlouhodobě daří čerpat finance z programu CEF. Ve třech dosavadních výzvách získala celkové dotace ve výši přibližně 33 miliard korun. O získání další podpory bude Správa železnic usilovat i v poslední, čtvrté výzvě, kde je termín předložení žádostí stanoven na leden roku 2025.
Evropská unie ve třetím balíku podpory z programu CEF rozdělila celkem 7 miliard eur, z toho 80 procent získaly projekty v oblasti železniční dopravy. Vůbec největší podporu, a sice 813 milionů eur, získala vysokorychlostní železnice mezi Lisabonem a Portem. Druhý v pořadí je tunel na vysokorychlostní železnici mezi Lyonem a Turínem s přidělenou podporou 700 milionů eur. Trať Rail Baltica, která spojí Polsko s Estonskem, získala ve dvou tranších celkem 1,1 miliardy eur veřejné podpory.
Zájemci celkem do třetí výzvy programu CEF předložili 408 projektů, ze kterých Evropská komise vybrala 134 nejvhodnějších. Celkový rozpočet programu CEF v rozpočtovém období let 2021 až 2027 dosahuje 25,8 miliardy eur.
(rov)