Vláda premiéra Andreje Babiše se ve čtvrtek 4. ledna 2018 sešla k prvnímu společnému jednání s představiteli Asociace krajů ČR. Hlavním tématem setkání bylo nastavení systému společné komunikace, dále pak financování dopravy nebo regionálního školství. 

Premiér Andrej Babiš chce, aby se jeho vláda scházela se zástupci Asociace krajů dvakrát za kvartál.  „V minulosti bylo zvykem setkávat se dvakrát ročně, nyní bychom se měli setkávat dvakrát za čtvrt roku. Společně jsme se domluvili na systému spolupráce a komunikace. Navrhl jsem, aby naše vláda postupně navštívila všechny kraje a řešila problémy přímo na místě. Během jednání jsme probírali jednotlivá témata, mezi která patří např. financování oprav silnic II. a III. tříd, nařízení vlády řešící minimální úroveň zaručené mzdy řidičům autobusové dopravy, financování regionálního školství včetně mzdové politiky v resortu školství,“ uvedl předseda vlády Andrej Babiš.

Pro zefektivnění komunikace vlády s kraji bude nastaven nový systém komisí, v nichž bude vždy jeden ministr a jeden hejtman zpracovávat požadavky všech krajů v rámci daného resortu.

„Kraje požadují po nové vládě 4 miliardy korun na opravy silnic II. a III. tříd a vítáme příslib pana premiéra, že vynaloží maximální úsilí, aby prostředky v rozpočtu nalezl. Kraje dále volají po stabilizaci financování svých činností a budou o jejich pravidlech v nejbližší době jednat s ministry. Velice vítáme, že vláda přislíbila návštěvy všech krajů, což by poprvé zajistilo diskusi o zásadních problémech přímo v daném místě,“ okomentovala předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO).

Ta se sv samostatném prohlášení vrátila k záměru premiéra Babiše zrušit nařízení, které zvýšilo mzdy řidičům autobusů na regionálních tratích, které prosadila Sobotkova vláda. „Chtěla bych uklidnit odbory, ale hlavně všechny řidiče autobusů v otázce navyšování jejich platů. Nejde o to, že by řidičům někdo chtěl sahat na peníze, naopak. Nařízení vlády o navýšení mezd řidičů bylo nesystémové a způsobilo krajům jak finanční, tak i legislativní problémy,“ uvedla Vildumetzová na webu Asociace krajů.
Podle šéfky Asociace Kraje samozřejmě řidiče potřebují, a plně proto podporují navýšení jejich mezd. „Bohužel se často stávalo a stává, že navýšené prostředky, které kraje dají dopravcům, se k samotným řidičům nedostanou, popřípadě je jim odebrána nenároková složka. Nařízení vlády proto bylo v tomto směru nefunkční a nepřineslo tak logicky ani slibovanou stabilizaci v otázce nedostatku řidičů. Stále jich chybí kolem šesti tisíc. Proto chceme v co nejbližší době přijít s náhradním systémovým řešením tak, aby se navýšení platů dostalo spravedlivě ke každému řidiči,“ dodala hejtmanka Karlovarského kraje.

-red-