Přeloučská společnost SVOS se rozhodla vzít zpět jednu ze žalob podaných na ministerstvo obrany pro nepřevzetí bojového vozidla Perun určeného pro speciální síly. Společnost k rozhodnutí vzít žalobu zpět dospěla poté, co se detailně seznámila s nedávným rozhodnutím Nejvyššího soudu. Ten v nesouvisející kauze „dospěl k závěru, že právnická osoba nemá právo na odčinění nemajetkové újmy způsobené (samotným) neoprávněným zásahem do své pověsti.“
Ačkoliv bylo právo na náhradu újmy při zásahu do osobnostních práv společnosti v letech 1992 až 2013 přímo zakotveno v české legislativě, nejnovější judikát Nejvyššího soudu vedl k nečekané změně nazírání na tuto oblast.
Speciální obrněná víceúčelová vozidla Perun pro vojenské, a v sekundární roli též policejní sbory, zajišťují nejvyšší možnou úroveň ochrany posádky proti střelbě z palných zbraní a proti následkům výbuchu min a nástražných výbušných zařízení.
Vozidlo současně nabízí širokou variabilitu v možnostech volby konfigurace vozu. Jedná se o pohon 4×4, 6×6, různé typy nástaveb jako např. otevřená kabina verze Scout, uzavřená kabina verze hard-top, sanitní verze, velitelsko-štábní verze, pyrotechnická verze atd.
Perun umožňuje instalaci velkého množství speciálního vybavení a vyznačuje se excelentními jízdními a manévrovacími schopnostmi (například možnost instalace zadní nápravy s natáčením kol pro provoz ve stísněných městských či terénních podmínkách). Vozidlo bylo krátce po svém uvedení na trh vybráno českou armádou pro podporu speciálních operací.
Ministerstvo obrany odstoupilo od kontraktu za téměř 100 milionů korun, protože vozidla dle jeho argumentace neprošla zkouškami. SVOS se bránil několika žalobami. Společnost se mimo jiné dožadovala se omluvy, soud ale společnosti nevyhověl.
Ministerstvo svůj postup v případu odmítnutí čtyř bojových vozidel od firmy SVOS loni obhájilo. Pře měla po odvolání firmy pokračovat. Nyní se situace změnila.
„Náš postoj je neměnný a nadále trváme na tom, že naše společnost vyvinula a vyrobila bojové vozidlo pro speciální síly přesně dle představ Armády ČR a na základě jejich požadavků. Vozidlo splnilo požadavky, které byly v kupní smlouvě uvedené. Pokračujeme proto v soudním řízení v hlavním sporu, v němž má Obvodní soud pro Prahu 6 rozhodnout, nakolik byly parametry smlouvy splněny. I když dle nové judikatury nově nemáme nárok na odškodnění za zásah do našich práv, věříme, že po pravomocném skončení hlavního sporu bude zřejmé, že naše společnost dodala to, k čemu byla smlouvou vázána, a tedy že odstoupení od smlouvy nebylo zákonné. Tím pochopitelně dojde i k potvrzení skutečnosti, že informace uvedené Ministerstvem obrany ČR byly lživé a poškodily nás. Věříme, že soud rozhodne v dohledné době a prozatím předvedené důkazy nám dávají za pravdu,“ uvedl k rozhodnutí generální ředitel společnosti SVOS Jaroslav Černý.
Přeloučský SVOS nadále pracuje na vývoji své řady vojenských a civilních pancéřových vozidel.
„Naše společnost nadále zúročuje zkušenosti nabyté i při vývoji vozidla Perun. Velmi nás mrzí, že Ministerstvo obrany nemá zájem na urovnání sporu dohodou. Výsledkem jeho postupu totiž je, že Armáda ČR vozidlem typu Perun dosud nedisponuje a nemá ani žádný obdobný typ ze zahraničí, ačkoliv ty poskytují nižší úroveň ochrany. A asi není nutné dodávat, že v současné výrazně zhoršené bezpečnostní situaci by mělo ministerstvo dbát především na zajištění co nejlepšího vybavení našich vojáků, pokud možno z domácích zdrojů. Naše vozidla poskytují ochranu na bezprecedentní úrovni, o čemž svědčí jejich provoz v desítkách zemí v těch nejnáročnějších misích včetně současných válečných konfliktů. I nadále jsme ale otevření k dodávkám našich unikátních řešení tak, aby tato chránila životy našich vojáků,“ podotkl obchodní ředitel SVOS Štěpán Černý.
Společnost s ručením omezeným SVOS, založená v roce 1992 a sídlící v Přelouči, patří k předním evropským výrobcům obrněných automobilů a je nástupcem století trvající výroby vojenské techniky v regionu.
Na vojenském poli společnost nabízí od svého založení různé speciální vojenské platformy, mezi které patří například lehká skautská vozidla Kajman, obrněné varianty vozů Land Rover, obrněná vozidla Toyota Land Cruiser nebo obrněné kabiny pro nákladní automobily. Společnost se také zaměřuje na výrobu obrněných vozidel a limuzín pro VIP ochranu, obrněných cross-country vozidel, vozidel pro přepravu cenin a vozidel zvláštního určení pro vojenské a policejní použití.
Součástí portfolia je také výroba pancéřování a výroba neprůstřelných skel. Společnost vyrobila na 6 500 obrněných a chráněných automobilů různých modelů, které byly dodány vládním a nevládním provozovatelům ve více než 60 zemích po celém světě, včetně desítek zemí NATO.
(hrb)