INZERCE

Spotřeba elektřiny, ilustrativní snímek. Foto: Pixabay

Přeliv k levnějším dodavatelům energií. ČEZ ztrácí zákazníky, nejvíc roste E.ON a Tedom

Vstřícnost k zákazníkům se vyplácí. Dodavatelé elektřiny, kteří mezi prvními zlevnili ceny pro domácnosti a jiné maloodběratele, zaznamenávají v posledním roce příliv nových zákazníků. Vydělala na tom hlavně Tedom Energie, která meziročně navýšila počet zákazníků trojnásobně na 36 tisíc. Naopak ČEZ Prodej, který dlouho držel ceny vysoko, ztratil od loňského července přes 57 tisíc odběrných míst.

Podle statistiky, kterou vede správce energetického trhu OTE, zaznamenávají přírůstek počtu odběratelů elektřiny hlavně ti dodavatelé, kteří loni mezi prvními oznámili snížení cen „pod strop“ a ve vstřícné cenové politice pokračují i letos. Do této skupiny patří E.ON Energie, Centropol, Pražská plynárenská a MND Energie. Meziroční úbytek zákazníků má vedle Skupiny ČEZ také EP Energy Trading a v menší míře Lama Energy.

Dodavatelé elektřiny: počet zákazníků

jméno dodavateleodběrná místa k 31.7.2024meziroční změna
Tedom energie36 453+23 378
E.ON Energie1 233 767+19 761
Pražská plynárenská72 766+17 506
Centropol Energy240 798+15 028
Pražská energetika763 782+13 021
MND Energie146 579+11 359
eYello CZ42 719+3150
Dobrá Energie36 508+1856
První česká energie28 675+1375
Armex Energy45 103+627
innogy Energie623 361-893
Lama energy37 301-1373
EP Energy Trading59 306-7980
ČEZ ESCO124 438-8109
ČEZ Prodej2 674 592-57 241
zdroj: OTE

Nejrychlejší růst zaznamenává společnost Tedom energie, která loni vsadila na smlouvy s měsíční fixací a obešla tím kontroverzní zákaz spotových cen pro maloodběratele ze strany vlády. Co se týká ceny samotné energie bez regulovaných plateb, na začátku letošního roku byl Tedom dočasně až o 45 procent levnější než největší dodavatelé na trhu. Později začal Tedom nabízet také smlouvy jednoletou či dvouletou fixací.

Na druhou stranu však platí, že přeliv od dražších k levnějším dodavatelům je poměrně skromný. Desítka rostoucích větších dodavatelů v součtu získala 107 tisíc nových odběrných míst, což jsou necelá dvě procenta z celkového počtu.

Zmenšující se trh s plynem

Výhodou trhu s elektřinou je, že se jedná o rostoucí trh – celkový počet nových odběrných míst se v čase zvyšuje. Na trh s plynem je situace přesně opačná, jen za posledních dvanáct měsíců zhruba 27 tisíc odběrných míst ubylo. Často se jedná o domácnosti, které nahradily starý plynový sporák a k vaření a pečení používají výhradně elektřinu. Ale také o případy, kdy lidé přecházejí od plynového vytápění k tepelným čerpadlům.

Pokud se podíváme na úbytek počtu odběrných míst, ať už byl důvod odchodu jakýkoli, největší ztráty vykazuje lídr trhu innogy Energie. Ten oproti loňskému červenci ztratil přes 38 tisíc zákazníků. Na druhém místě je dříve expandující ČEZ Prodej se ztrátou 12 556 odběrných míst. Nové zákazníky získal hlavně E.ON následovaný Tedom energií a Pražskou energetikou.

Dodavatelé elektřiny: počet zákazníků

jméno dodavateleodběrná místa k 31.7.2024meziroční změna
E.ON Energie273 510+14 312
Tedom energie11 232+6004
Pražská energetika30 491+4126
MND Energie117 577+2059
Dobrá Energie19 767+1675
eYello CZ20 074+1461
Pražská plynárenská354 902+1382
EP Energy Trading26 710+569
Armex Energy23 168-349
Centropol Energy70 202-1106
ČEZ ESCO13 023-1905
Lama energy16 493-2012
SPP CZ13 375-2013
ČEZ Prodej567 153-12 556
innogy Energie1 113 623-38 387
zdroj: OTE

Jiné výsledky získáme, pokud se podíváme na tržní podíl měřený objemem dodané energie. Na trhu s elektřinou jasně vede ČEZ Prodej s tržním podílem přes 42 procent. Pražská energetika loni navýšila svůj tržní podíl na 10,36 procenta a překonala tak E.ON s podílem 10,07 procenta, čtvrté je innogy s devíti procenty trhu. Do těchto čísel se vedle počtu zákazníků promítá také jejich podíl na dodávkám velkým odběratelům, kteří mají na celkové spotřebě elektřiny v Česku největší podíl.

Největším dodavatelem plynu v České republice zůstává skupina innogy, jejíž tržní podíl se v posledních letech stabilizoval okolo 30 procent. Naopak dál posiluje Skupina ČEZ. Když sečteme ČEZ Prodej a mateřskou společnost, tak se podíl loni vyšplhal na 20,75 procenta. Trojkou na trhu je Pražská plynárenská, která v meziročním srovnání oslabila na 12,7 procenta.

David Tramba