INZERCE

Pražské metro. Zdroj: DPP

Předvolební tahák Prahy sobě: okružní linka metra, která zrychlí cestování po metropoli

Komunální volby budou až v říjnu, avšak pražští politici již vytahují první trumfy do kampaně. Hnutí Praha sobě vedené Janem Čižinským slíbilo obyvatelům hlavního města výstavbu okružní linky metra O. Podobný záměr se objevil již před listopadem 1989, nyní se po více než 30 letech vrací do hry.

Adam Scheinherr (Praha sobě), náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu, dnes oznámil úmysl zahájit prověření linky O – v pořadí páté trasy pražského metra. Metro O reaguje na budoucí růst počtu obyvatel hlavního města. Připravuje se totiž rozsáhlá výstavba na Smíchově, ve Vysočanech, Letňanech, na někdejším nákladovém nádraží Žižkov nebo na Bohdalci. K současnému počtu 1,33 milionu obyvatel tak v nejbližších letech přibude více než čtvrt milionu dalších. Vedle toho do Prahy pravidelně dojíždí za prací okolo 240 tisíc lidí ze Středočeského kraje.

Zástupci hnutí Praha sobě zmiňují také úsporu času při cestování. Například cesta z Dejvic do kanceláří BB Centra v Michli, která dnes zabere 43 minut, by se díky nové lince metra dala stihnout za 18 minut. Všechny současné linky metra vedou přes centrum Prahy. Lidé i velké kancelářské komplexy však přibývají hlavně mimo centrum; tady se v praxi časově vyplatí auto oproti prostředkům hromadné dopravy.

Navržená trasa budoucí linky metra O. Zdroj foto: prezentace hnutí Praha sobě

Předpokládaná délka navržené trasy O je 36 kilometrů, nacházet se na ní bude 23 stanic. Nabídnou má možnost přestupu na současné trasy metra na stanicích Dejvice, Anděl, Smíchovské nádraží, Budějovická, Želivského, Vysočanská a Prosek. Současně se počítá s napojením na příměstskou železnici, rychlodráhu na letiště v Ruzyni, tramvaje a záchytná P+R parkoviště.

Za opozici na pražském magistrátu jako první reagoval předseda klubu zastupitelů hnutí ANO Ondřej Prokop. „Koalice Piráta Zdeňka Hřiba a protestního aktivisty Jana Čižinského během své vlády nedokončila žádnou novou klíčovou dopravní stavbu, která by městu reálně pomohla. Pražský okruh tak stále existuje pouze na papíře, Dvorecký most se nezačal stavět a proklamovaná stavba Metra D je pouhým geologickým průzkumem,“ uvedl Ondřej Prokop.

Podle Prokopa navíc nejde o nový projekt. Studie na Metro O vznikla už v 80. letech minulého století. Své tvrzení zastupitel za hnutí ANO doložil fotografií tehdejšího nákresu, který uvádíme níže. Nicméně zástupci hnutí Praha sobě skutečnost, že se nejedná o úplně nový nápad, zmínili již v původním vyjádření pro média.

První návrh okružní linky metra v Praze, který zpracoval Metrostav v roce 1987. Zdroj: Ondřej Prokop

Nemalý ohlas vyvolal návrh na stavbu metra O na sociální síti Twitter. Objevily se souhlasné i skeptické reakce. Kritici upozorňují, že stále není hotové metro D, které má vést z Náměstí Republiky na jižní okraj Prahy. Obě nákladné stavby současně by Praha těžko zvládla ufinancovat. Technickou výzvou pak bude překonání výškového rozdílu na zvažovaném úseku z Anděla na Strahov nebo také z Vysočan do stanice Prosek.

David Tramba