Zatímco některé regiony těsně před volbami dramaticky zlevňují jízdné pro seniory a studenty, jiné naopak šetří. Výhodnější cestování slibuje Olomoucký, Zlínský a Plzeňský kraj i Vysočina. Proti proudu vyrazil Středočeský kraj.

Nejdále je se zlevňováním zřejmě Zlínský kraj, kde by měli začít jezdit veřejnou dopravou zdarma cestující starší 75 let od 15. června.

Mimořádné jednání k jízdnému

„Snahou je, aby se veřejná doprava stala přístupnější zejména těm skupinám občanů, pro něž může být problémem využívat individuální automobilovou dopravu,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí kraje Jan Malý. Zlínský kraj už podle něj loni v prosinci zavedl bezplatné cestování pro držitele průkazů ZTP a ZTP/P.

O zlevňování jízdného má tento pátek jednat také rada Plzeňského kraje. Svolává kvůli tomu podle Heleny Frintové z kanceláře hejtmana mimořádné jednání.

Peníze půjdou z přebytku kraje

Jen o několik dní později, 23. června, by o zlevnění jízdného měli hlasovat zastupitelé v Olomouckém kraji. Zvýšení slevy na 75 procent z nynějších státem podporovaných 50 procent by se týkalo od 1. července dětí ve věku od šesti do 18 let, studentů do 26 let a seniorů nad 65 let. Hejtmanství bude zvýšení slevy v druhém pololetí dotovat zhruba 37 miliony korun bez DPH. Peníze vezme z rozpočtového přebytku kraje. Návrh už schválila krajská rada. Oficiálně se chce kraj ke zlevňování jízdného vyjádřit v pondělí 16. června.

Sedačky. Foto: Kraj Vysočina
Zlevňovat chce i Vysočina. Ilustrační snímek. Zdroj: Kraj Vysočina

Jednání o zlevněném jízdném pro seniory a studenty čeká i Kraj Vysočina. Téma mají řešit krajští zastupitelé také 23. června. Vedení kraje předloží na návrh hejtmana Martina Kukly (ANO) pro uvedené skupiny cestujících slevu v celkové výši 75 procent.

Slevy přes aplikaci

Zlevněné jízdné by mělo začít platit na Vysočině od 1. července, vztahovat se má na regionální autobusy a vlaky. Kraj ale stanoví podmínky. Cestující si budou muset koupit sedmidenní jízdenky a o dodatečný krajský bonus ve výši 25 procent kraj požádat prostřednictvím speciální elektronické aplikace. Ta bude k dispozici od září 2025.

„Žadatel o příspěvek se pomocí elektronické identity přihlásí do systému, vyplní své kontaktní údaje, číslo účtu a naskenuje, respektive ofotí jízdenky. Systém umožní nahrání více jízdních dokladů najednou. O bonus bude možné požádat až do 90 dnů po konci platnosti jízdenky. První doklad bude možné do systému vložit až po 1. září 2025,“ informoval Kraj Vysočina. Další možností, jak mohou lidé o slevu požádat, je návštěva kontaktního místa v sídle Kraje Vysočina.

Mohlo by vás zajímat

Náklady na slevy? Pět milionů

Kraj zároveň vyčíslil náklady, které bude letos mít s dofinancování ztráty z objednané autobusové a vlakové dopravy. Sumu odhadl na 1,72 miliardy korun. Zlevněné jízdné by mělo částku navýšit o přibližně pět milionů korun. V současné době využívají cestující v regionu 4673 autobusových spojů a v denním průměru 343 vlakových spojů. V loňském roce cestovalo veřejnou dopravou na Vysočině 12,8 milionu lidí.

Proti proudu jde Středočeský kraj, který naopak přichystal zdražování. Růst cen schválili krajští zastupitelé 9. června. Na to už dříve upozorňoval radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN), a to v souvislosti s plány kraje a Prahy na pořízení nových vlaků od prosince 2029.

Levnější elektronická verze

Radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Zdroj: Středočeský kraj
Radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Zdroj: Středočeský kraj

Podle dřívějšího vyjádření Boreckého obnova vozového parku výrazně ovlivní finanční náročnost na zajištění veřejné dopravy. Předpokládá, že kvůli 54 jednotkám EMU 400 ročně narostou nákladů o 1,4 miliardy korun. Při započítání dalších 60 jednotek by to bylo o tři miliardy korun ročně více.

Zvednout ceny chce kraj od ledna 2026. Jízdné má podražit v případě papírové varianty o 30 procent, u elektronických jízdenek o 20 procent.

Více parkovišť

Organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) ke zdražování na sociální síti LinkendIn uvedla, že díky tomu bude možné investovat například i do poptávkové dopravy, lepšího propojení veřejné a cyklodopravy a nových parkovišť P+R.

V současnosti se tržby ve Středočeském kraji podílí na celkových příjmech z dopravní obslužnosti 34 procenty, do budoucna by měl podíl dosáhnout podle Boreckého 50 procent.

Kdo nyní žádné změny v jízdném nechystá, je podle své mluvčí Magdaleny Fraňkové Ústecký kraj.