INZERCE

Tesla Model 3 je nejžádanějším elektromobilem světa. Foto: Tesla

Představa českých řidičů o elektromobilech? Obavy z požárů a ochota nabíjet auto doma

Téma elektromobility se skloňuje stále častěji. Jde o pohon, který časem významně promění vozový park Čechů i jejich chování za volantem. A na tento trend ukazují i data Svazu dovozců automobilů, podle kterého se v minulém roce registrovalo už 3 262 elektromobilů. To je třikrát více než v roce 2019. Průzkum Generali České pojišťovny ukazuje, že už teď třetina Čechů plánuje pořízení elektromobilu. Obecně lze konstatovat, že představy českých řidičů o elektromobilitě jsou poněkud svérázné.

Největší smysl dává Čechům využití čistě elektrického pohonu u osobních automobilů a autobusů. V případě osobního automobilu by 28 procent dalo přednost variantě kombi, dalších 24 procent hatchbacku a 15 procent liftbacku. Tolik oblíbená SUV v elektrické verzi by zvolilo jen 9 procent motoristů. Preferovanou kategorií Čechů by byla obecně nižší střední třída, například Toyota Corolla nebo Renault Megane, kterou uvedlo 37 procent respondentů. 

Hybridy vedou

Průzkum mezi českými motoristy zjišťoval i to, jaký pohon by zvolili pro svoje budoucí auto. Výsledek překvapil. Nejvíce (28 procent) motoristů zmínilo hybridní pohon, který kombinuje spalovací a motor v kombinaci s elektromotorem. Následují benzinové (22 procent) a naftové motory (14 procent). 

Pro plug-in hybrid (PHEV) alias hybrid do zásuvky by se rozhodlo 13 procent dotázaných. Čistě elektrický pohon láká desetinu motoristů, zatímco LPG/CNG a mild-hybridní technologie shodně oslovuje 5 procent dotázaných. Zbývající 3 procenta odpovědí mířila k vodíkovému pohonu. 

Maximálně tři sta tisíc

Ačkoliv sdílená ekonomika se stává více populární, Češi mají stále ve zvyku věci spíše vlastnit, než si je půjčovat. Elektromobil by si tak čtyři z pěti dotázaných raději koupili (79 procent), než pronajali (21 procent). Zaplatit by chtěli maximálně tři sta tisíc korun (38 procent) a 61 procent lidí by si k zakoupenému vozu rovnou sjednalo jak povinné ručení, tak havarijní pojištění. 

Výsledky průzkumu o elektromobilitě. Foto: Generali Česká pojišťovna

„Následky dopravních nehod u elektromobilů bývají finančně náročnější, vozidla mladší, proto má havarijní pojištění pro majitele vozu zásadní význam,“ říká senior manažer autopojištění z Generali České pojišťovny Tomáš Kabele.

Češi vnímají citlivě i otázku nákladů spojených nejen s nákupem elektroauta. S tím, že proti vozům se spalovacími motory budou vyšší. Stejně tak jsou smířeni s dražším provozem i servisem.

Půlhodinka na dobití

Nejkontroverznější otázkou u vozů na čistě elektrický pohon je pro Čechy jejich vysoká pořizovací cena (54 procent) a následně délka dobíjení baterie (38 procent). 

„Je zajímavé, že motoristé v průzkumu deklarují poměrně velkou trpělivost při čekání na plné nabití autobaterie. Ačkoliv třetina lidí (34 procent) je ochotna čekat na dobití baterie maximálně patnáct minut, téměř polovina (46 procent) by vydržela čekat dvacet až třicet minut. Češi zároveň nemají žádný problém dobíjet svůj vůz doma, jak uvedly tři čtvrtiny z nich,“ popisuje Tomáš Kabele.

Dvě třetiny respondentů mají také obavu z nedostatku dobíjecích stanic. Zřejmě i proto je pro ně důležitý dojezd auta. Pokud by auto dobíjeli třicet minut, 45 procent dotázaných očekává, že vůz musí urazit alespoň dvě stě kilometrů, 43 procentům by dokonce stačil jen stokilometrový dojezd. 

Pozor na hašení

V případě nehody se řidiči obávají hrozby požárů, jejichž vznik je vzhledem k elektronice a bateriím ve vozu stále velmi nepředvídatelný. 

Požár a celková destrukce elektromobilu jsou krajními situacemi a obvykle se jedná o totální škody. Pokud vozidlo nestráví plameny, je nutné ho speciálním způsobem hasit, což předpokládá jeho zatopení. O totální škodu pak jde vždy, když je auto zatopené do výšky více než čtyřicet centimetrů.

Výsledky průzkumu o elektromobilitě. Zdroj: Generali Česká pojišťovna

„Z našeho pohledu jde o regulérní pojistnou událost. Fakt, že hasiči zasáhli tímto způsobem, nic nemění na tom, že by šlo o totální škodu. Bez zásahu hasičů by automobil téměř jistě celý shořel,“ vysvětluje senior manažer likvidace pojistných událostí motorových vozidel z Generali České pojišťovny Patrik Nauš.

Pojistnou událost prodražuje i práci hasičů. Ti si tento zásah mohou vyúčtovat a následně se hradí z povinného ručení, taková je praxe v případě požárů vozidel. Hodinová sazba, kterou hasiči účtují, je přitom paušálně nastavena na 5600 korun.

Ekologické, nebo ne?

Elektromobily kladou velké nároky i na změnu chování jejich uživatelů, což ostře kontrastuje s používáním vozidel na benzin či naftu. Nejvíce by Češi byli ochotni akceptovat fakt, že by svůj elektromobil dobíjeli z domácí sítě (75 procent), dokázali by se smířit i s pomalejší jízdou kvůli úspoře energie (68 procent) či mnohem více než dosud plánovat dojezdové cíle vzhledem ke vzdálenosti (56 procent). 

Na opačném spektru se pak ukazuje jejich nevůle déle čekat u dobíjecí stanice na její uvolnění (neakceptovatelné pro 62 procent) či kombinovat jízdu elektromobilem s prostředky hromadné dopravy (52 procent).

Z průzkumu vyplynulo i to, že čtyři pětiny lidí považují elektromobily za ekologické (71 procent). Největší smysl v tomto ohledu našincům dávají hlavně díky snížení emisí v ulicích města (62 procent) a snížení hluku (20 procent). 

Naopak za neekologické je Češi považují ze tří hlavních důvodů – kvůli likvidaci použitých baterií (72 procent), způsobu těžby a zpracování drahých kovů pro výrobu baterií (66 procent) a 60 procent respondentů se domnívá, že se problém s emisemi od výfuků aut přesunuje jinam.

Tomáš Rovný