Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zamítl návrh společnosti Alstom proti vyloučení ze zakázky na jednotný evropský zabezpečovací systém (ETCS) na trati mezi hranicemi s Německem, Dolním Žlebem a Kralupy nad Vltavou. Sdružení, ve kterém jsou kromě Alstomu zastoupeny také společnosti TTC Marconi a Cobra Instalaciones y Servicios, vyloučila z tendru v loňském roce Správa železnic. Hodnota zakázky je 12,3 miliardy korun.

Generální ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko Dan Kurucz v minulosti Ekonomickému deníku v rozhovoru řekl, že jde o jediný takový tendr na ETCS svého druhu. „Jde o výběrové řízení, které je zajímavé pro více subjektů na trhu, o čemž svědčí i počet uchazečů, který je poprvé reálně větší než jeden. Správa železnic v tomto výběrovém řízení, jedná se o výběrové řízení s uveřejněním, zohlednila komplikovanost získání požadovaných kvalifikačních dokladů a vyšla vstříc tvorbě konkurenčního prostředí,“ sdělil Kurucz.

Správa železnic podle Kurucze poprvé nedělila tendr do menších úseků, soutěžila část o délce 116 kilometrů. Do tendru se kromě sdružení přihlásily například společnosti AŽD Praha a Siemens Mobility. Při vyloučení sdružení ze zakázky Správa železnic argumentovala nesplněním kvalifikačních požadavků. Sdružení následně podalo proti vyloučení návrh na ÚOHS, který úřad v prvoinstančním rozhodnutí ze dne 3. prosince 2024 zamítl. Neshledal, že by zadavatel vyloučením navrhovatele z účasti v zadávacím řízení porušil zákon.

„Námitky rozkladu navrhovatele se vztahovaly k jedné z předložených referenčních zakázek, u níž zadavatel rozhodl, že nesplnila podmínky zadávací dokumentace, což navrhovatel rozporoval a měl tak za to, že nebyly naplněny důvody pro vyloučení. Dále namítal chyby v postupu prvoinstančního orgánu a nepřezkoumatelnost jeho rozhodnutí. Předseda Úřadu nevyhověl žádné z námitek rozkladu a potvrdil, že prvoinstanční orgán postupoval v souladu se zákonem a správními předpisy,“ informoval antimonopolní úřad.

Mohlo by vás zajímat

K otázce předložené referenční zakázky se předseda ÚOHS Mlsna vyjádřil, že zadavatel, tedy Správa železnic, nebyl schopen na základě navrhovatelem předložených objasnění a dokumentů dospět k závěru o tom, zda navrhovatel požadovaný referenční rozsah naplnil. „Zadavatel proto navrhovatele opakovaně vyzýval k objasnění jeho nabídky, aby mu navrhovatel sdělil, které části z referenční zakázky jsou započitatelné jako silnoproudá zařízení. Navrhovatel však v rámci svých vyjádření neposkytl informace, na jejichž základě by zadavatel mohl učinit jednoznačný závěr, co může a co nemůže do požadovaného rozsahu reference započítat,“ informoval ÚOHS.

Předseda Mlsna dále podle úřadu v rozhodnutí zdůraznil, že existuje rozdíl mezi předmětem veřejné zakázky a předmětem prokazování kvalifikace v rámci požadovaných referencí.

Na rozhodnutí antimonopolního úřadu zareagovala ve čtvrtek i společnost Alstom. „S rozhodnutím ÚOHS nesouhlasíme, všechny kvalifikační požadavky zadávacího řízení jsme prokázali v dostatečném rozsahu a dle mezinárodně uznávaných standardů. Zprávu nyní analyzujeme a následně budeme zvažovat další kroky,“ zaslala reakci Ekonomickému deníku.

Systémem je aktuálně vybaveno více než 600 kilometrů tratí, na kterých jezdí v průměru 1600 vlaků denně, za leden jich bylo na 30 tisíc. Ministerstvo dopravy počítá s vybavením ETCS na dalších 4000 kilometrů tratí do roku 2030, což si vyžádá investice do infrastruktury zhruba 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun – Plzeň – Cheb a do roku 2030 na celé síti.