INZERCE

Vlak německých Deutsche Bahn Cargo s uhlím. Foto: DB Cargo

Přednostní právo pro energetickou dopravu v době krize. Co to bude znamenat pro zákazníky železnice?

Podle plánů německého ministerstva hospodářství má mít energetická doprava v budoucnu přednost před osobními vlaky. Budou muset lidé v budoucnu čekat na nástupišti déle, protože vlaky s uhlím budou mít přednost před osobáky? Plánovaná priorita v oblasti energetiky vyvolává obavy z dalšího chaosu na železnici. Ale nemusí to tak být, zamýšlí se konzervativně-liberální německý list Frankfurter Allgemeine Zeitung. V poslední době jezdilo na čas necelých 60 procent německých dálkových vlaků – a to včetně zpožděných odjezdů až o šest minut.

Ti, kdo v Německu cestují vlakem, už potřebují pevné nervy. Vlaky mají tak často zpoždění, že je to na obtíž – a stvrzuje to už i sama Deutsche Bahn.

Nyní mají mít přednost před osobními vlaky vlaky nákladní. Tedy pokud převážejí uhlí, plyn, ropu nebo transformátory – jinými slovy vše, co zajišťuje provoz elektráren a továren.

Protože je v Rýnu příliš málo vody, nákladní doprava se sotva dostane přes řeku. To však nemusí nutně znamenat, že se chaos na železnici pro cestující ještě zhorší.

Proč jsou vlaky tak neúplné?

Po německých tratích jezdí více vlaků než kdykoli předtím. Současně však podobně jako v České republice probíhají intenzivní stavební práce, které mají zajistit, aby železniční síť, která potřebuje rekonstrukci, vydržela.

V současné době navíc zaplavují regionální vlaky davy zákazníků s jízdenkou za 9 eur; železnice již musí nasazovat další zaměstnance, aby urychlily nástup a výstup.

V poslední době jezdilo na čas necelých 60 procent dálkových vlaků – a to včetně zpožděných odjezdů až o šest minut. Také v regionální dopravě jezdí mimořádně málo vlaků včas – méně než 90 procent.

Proč by měly mít uhlí, plyn a ropa přednost?

Zpoždění ale mívají i nákladní vlaky. Protože občas stálo více než 200 nákladních vlaků, stěžuje si na železnici už několik měsíců také průmysl. Kromě toho se nyní objevují dvě krize najednou: energetická krize v důsledku ruské války proti Ukrajině a klimatická krize v podobě sucha a nízkého stavu vody v Rýně. Proto se plánuje regulace.

„Cílem je zajistit provoz elektráren, rafinerií, elektrických sítí a dalších důležitých podniků,“ uvádí se v dokumentu spolkových ministerstev hospodářství a dopravy, který byl rozeslán o víkendu.

Aby se uhlí i nadále dostávalo do elektráren a ropa do ropných rafinérií, chce vláda po dobu šesti měsíců upřednostnit přepravu energie po železnici.

Kolik uhlí, ropy a plynu se již dnes přepravuje po železnici?

„Společnost Deutsche Bahn, lídr na trhu, provozuje 50 vlaků týdně, z nichž každý převáží 3 000 tun černého uhlí. Velká elektrárna na černé uhlí, jako je Gelsenkirchen-Scholven, potřebuje při plném zatížení 20 000 tun denně,“ zmiňuje Frankfurter Allgemeine Zeitung.

V porovnání s celkovým počtem 20 000 nákladních vlaků nepředstavuje 50 uhelných vlaků velký rozdíl, i kdyby se jejich počet zdvojnásobil. Uhlí lze navíc snadno skladovat – nemusí být nutně dodáváno do elektrárny v určitou denní dobu.

Konkurenti jsou v přepravě ropy a plynu lepší než DB, ale jejich sdružení, Síť evropských železnic, neuvádí žádná čísla.

Zástupce generálního ředitele Neele Wesseln upozorňuje, že společnosti si již mohou nechat vypravit nákladní vlaky. Musely by pouze zaplatit expresní příplatek k poplatku za použití železnice. Nákladní železnice jsou proto k plánované právní úpravě skeptické.

Co říkají cestující?

Ti si o prioritě vlaků s uhlím, ropou, plynem nebo transformátory nemyslí nic dobrého.

„Kvůli těmto přepravám by neměl být zrušen žádný místní ani dálkový vlak,“ požaduje spolkový předseda Sdružení cestujících Pro Bahn Detlef Neuß. Akce s jízdenkou za 9 eur podle něj odhalila všechny problémy německých železnic.

„V posledních třech desetiletích jsme zaspali, pokud jde o expanzi, a dokonce jsme trestuhodně rozbili infrastrukturu. Nyní ještě větší zpoždění? To by vyhnalo lidi z vlaků zpět do aut,“ říká Neuß.

„To je přesně to, co nechceme,“ dodává.

Budou vlaky pro cestující ještě více nedochvilné?

„V případě potřeby musí osobní doprava počkat,“ říká ale ministr dopravy Volker Wissing (FDP).

Podle vládního dokumentu je však třeba „v maximální možné míře“ zabránit zpoždění cestujících.

Mohlo by pomoci, že na konci srpna končí kampaň na jízdenku za 9 eur a letní vlna cestování postupně opadá.

Podle zdrojů z oboru navíc nebyly vyčerpány všechny možnosti prodloužení stávajících nákladních vlaků nebo vedení většího počtu vlaků v noci, dodává Frankfurter Allgemeine Zeitung.

(nik)