Výrobci automobilů v současnosti vyrábějí mnohem méně vozů, než by mohli. Důvodem je nedostatek materiálu a úzká místa v dodávkách. Aby překlenuli nebo zkrátili rostoucí čekací dobu pro zákazníky, přicházejí výrobci někdy s netradičními řešeními. Na některé prémiové modely totiž musí zákazníci čekat devět měsíců až rok, než si mohou vůz převzít. Čekací doby se proto v některých případech překlenují předváděcími vozidly a leasingové smlouvy se prodlužují. Pokud je zákazník ve volbě vozu flexibilní, pokud jde o značku, může svůj nový vůz získat rychleji. V továrnách vznikly speciální „pracovní skupiny“, které hledají na světovém trhu zbývající množství především chybějících mikročipů.

Lidé, kteří se chystají koupit nové auto, se musí obrnit notnou dávkou trpělivosti, protože na něj budou muset čekat kvůli dopadu pandemie Covid-19 stále déle.

„V závislosti na značce a modelu se dodací lhůta u většiny z nich ustálila na třech až šesti měsících,“ uvedl pro agenturu DPA expert na trh z Ústředního svazu německého obchodu s automobily Marcus Weller.

U některých prémiových modelů musí zákazníci čekat devět měsíců až rok, než si mohou vůz převzít.

Důvodem jsou především problémy s dodávkami důležitých komponentů, především polovodičů. Výrobci proto omezují výrobu.

Mohlo by vás zajímat

Vedoucí Institutu pro automobilovou ekonomiku v Geislingenu Stefan Reindl předpovídá: „Problém dlouhých dodacích lhůt by se mohl na podzim 2021 prohloubit až do jara 2022.“

Důsledkem toho bude, že slevy z ceníkové ceny budou stále vzácnější a porostou také ceny ojetých vozů.

„Skladové zásoby u prodejců jsou značně omezené,“ doplňuje Marcus Weller.

V minulosti, pokud zákazníci nemohli najít požadovaný model přímo u prodejce, byl k dispozici v krátké době ve skladech výrobce. To je nyní obtížnější.

Pomáhají předváděcí auta

„Čekací doby se v některých případech překlenují předváděcími vozidly a leasingové smlouvy se prodlužují,“ říká Marcus Weller.

Pokud je podle něj zákazník ve volbě vozu flexibilní, pokud jde o značku, může svůj nový vůz získat rychleji.

Mnoho výrobců automobilů se zoufale snaží rychle vyřešit přebytečnou poptávku tím, že dokončují objednané vozy s materiálem, který ještě mají na skladě. Ve společnostech, jako je Volkswagen, a u velkých dodavatelů, jako je Continental, vznikly navíc speciální „pracovní skupiny“, které nepřetržitě hledají na světovém trhu zbývající množství především chybějících mikročipů.

To, co je na světovém trhu vůbec k dispozici, ale často nestačí. Před některými továrnami se proto již hromadí „zásoby“ polotovarů, které jsou po dodání chybějících dílů rychle dovybaveny a teprve poté dodány.

Někteří výrobci automobilů už dokonce začali pouštět na silnice modely bez určité příplatkové výbavy, aby je mohli později doplnit.

Ceny aut rostou, slevy se tenčí

Kvůli nedostatku dílů se ruší výrobní směny, někdy i na celé týdny. Zároveň rostou ceny automobilů, protože kromě všeobecného nedostatku nabídky dochází i ke snižování poskytovaných slev. A výrobci si vyhrazují ty dávky čipů, které mohou získat, často zpočátku pro dražší modely.

Na druhou stranu se automobilky chtějí zbavit, čeho mohou. Bezpodmínečné upřednostňování externích zákazníků vedlo například u VW k tomu, že manažeři prozatím neobjednávají elektromobily nebo hybridní vozy jako služební automobily. Ty se mají začít prodávat okamžitě – wolfsburská automobilka se přitom běžně chlubí tím, že své manažery vybavuje právě vozidly s alternativním pohonem.

„Elektromobily jsou v současné době obzvláště náchylné na dlouhé dodací lhůty,“ říká vedoucí Institutu pro automobilovou ekonomiku v Geislingenu Stefan Reindl. Elektromobily jsou závislejší na polovodičových prvcích více než vozidla se spalovacími motory, a to jak kvůli řízení pohonu, tak kvůli asistenčním a komunikačním systémům.

Pokles prodeje o 12 procent

„V současné době předpokládáme, že by se letos mohlo celosvětově prodat zhruba o dvanáct procent více vozidel, pokud by nedošlo k problémům v dodavatelských řetězcích,“ poznamenává vedoucí Centra automobilového managementu v Bergisch-Gladbachu Stefan Bratzel.

V Německu se přitom předpokládá pokles prodeje až o 15 procent. Nejdelší dodací lhůty jsou očekávány v malém a středním cenovém segmentu. Je to proto, že nedostatkové polovodiče jsou stále více montovány do dražších vozidel.

Uvolnění situace na dodavatelských trzích není v nejbližších měsících v dohledu.

„Nezbývá než doufat, že od roku 2022 budou problémy s dodávkami postupně mizet, i když ne úplně. Netrpí tím totiž jen výrobci a dodavatelé automobilů, ale zejména prodejci automobilů. Pokud by prodejci nemohli dodat objednaná vozidla, přišli by o prodej a zisk. To by mohlo vést ke zkáze automobilového průmyslu,“ uzavírá agentura DPA.

Jan Hrbáček