Od této soboty, zhruba od půlnoci z pátku na sobotu, zahajuje Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) rekonstrukci tramvajové tratě na nábřeží Edvarda Beneše v úseku mezi Čechovým a Štefánikovým mostem. Rekonstrukce téměř čtyřicet let staré tratě potrvá do pátku 15. října 2021 do půlnoci, proto bude v celém úseku obousměrně přerušen provoz tramvají, a i nadále vyloučena automobilová doprava. V průběhu rekonstrukce se změní trasy pravidelných tramvajových linek 15, 17, 93 i obou historických 42 a 43.
Náhradní doprava nebude zavedena. Dopravní podnik místo ní zavede v denním provozu polokružní tramvajovou linku 27.
Posun blíž k řece
„Na nábřeží Edvarda Beneše začala Technická správa komunikací opravou odvodnění a vozovky včetně části dlažby při výjezdu z Letenského tunelu. Teď dopravní podnik naváže rekonstrukcí tramvajové trati. Zároveň během rekonstrukce posunujeme trať o půl metru směrem k řece, aby byl nástup do tramvají pohodlnější a nebyla mezi nimi nepříjemná mezera,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.
Tramvajovou trať na nábřeží Edvarda Beneše dopravní podnik naposledy rekonstruoval v roce 1982. Před jedenácti lety sice prošla opravou, šlo však o opravu užitým materiálem a část trati leží na původních velkoplošných panelech, které dožívají.
Nová trať bude na betonové desce s pružným upevněním kolejnic a asfaltovým povrchem, díky čemuž se sníží hluk a vibrace z tramvajového provozu.
Lepší průjezd tramvají i autobusů
„Trať během rekonstrukce posuneme na základě dohody s pražským magistrátem, sedmou městkou částí a IPR o zhruba čtyřicet až padesát centimetrů směrem k řece, aby se plně využil uliční profil. Ve směru na Klárov kolem tratě nainstalujeme tvarovky. Díky tomu se zlepší průjezd v tomto směru nejen pro tramvaje, ale i pro zájezdové autobusy i pro širší osobní auta. Ve směru z centra naopak budou auta nově jezdit po tramvajovém tělese. V konečném důsledku očekáváme, že díky tomuto řešení zde ubude konfliktních a nebezpečných situací mezi tramvajemi a individuální automobilovou dopravou, a v neposlední řadě se zlepší jízdní doba tramvajových spojů,“ říká člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.
Tramvajovou trať v úseku Čechův most – Klárov se dopravní podnik zatím rekonstruovat nechystá. „V tomto úseku je zhruba třetinový provoz ve srovnání s úsekem mezi Čechovým a Štefánikovým mostem, proto se trať tolik neopotřebovává, navíc v roce 2008 byly panely kompletně vyměněny za nové“ doplňuje Jan Šurovský.
Navazující úsek na nábřeží kapitána Jaroše je mnohem mladší, zde rekonstrukce proběhla v roce 2012 a výměna opotřebených kolejnic na jaře 2019.
Změny tras tramvajových linek
Linka 15 je ve směru od Olšanských hřbitovů ze zastávky Dlouhá třída odkloněna přes zastávky Strossmayerovo náměstí a Veletržní palác do obratiště Výstaviště.
Linky 17 a 93 jsou v úseku Staroměstská – Strossmayerovo náměstí odkloněny přes zastávky Malostranská, Sparta a Letenské náměstí (všechny spoje linky 17 jsou provozovány v trase Levského – Vozovna Kobylisy).
Historická linka 42 je vedena v trase Dlabačov – Pražský hrad – Královský letohrádek – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží – Václavské náměstí – Národní třída – Národní divadlo – Újezd – Malostranská – Královský letohrádek – Pražský hrad – Dlabačov.
Historická linka 43 je vedena v trase Vozovna Střešovice – Prašný most – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště – Planetárium Praha – Výstaviště – Strossmayerovo náměstí – Sparta – Chotkovy sady – Královský letohrádek – Pražský hrad – Vozovna Střešovice.
V denním provozu je zavedena linka 27 polookružně v trase Levského – Sídliště Modřany – Nádraží Modřany – Nádraží Braník – Výtoň – Palackého náměstí – Jiráskovo náměstí – Národní divadlo – Staroměstská – Malostranská – Čechův most – Právnická fakulta – Staroměstská – Národní divadlo – Jiráskovo náměstí – Palackého náměstí – Výtoň – Nádraží Braník – Nádraží Modřany – Sídliště Modřany.
ede