Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vyhlásil veřejnou zakázku na dodavatele až 180 nízkopodlažních bateriových trolejbusů, z toho má být 90 kloubových vozidel a 90 typu Standard. S vítězem tendru plánuje podnik uzavřít rámcovou smlouvu na pět let. Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky je 3,5 miliardy korun.

Nákup vozidel chce hradit dopravní podnik i z připravovaných dotačních titulů Evropské unie. Kromě trolejbusů má DPP zájem v tendru pořídit také až 180 náhradních trakčních baterií, 35 hardware a software sad pro diagnostiku vozů, dvacet přenosných nabíječek i náhradní díly.

„Rámcová smlouva s vítězným uchazečem umožní DPP dle jeho provozních potřeb objednávat vozidla na pokrytí dopravní obslužnosti na postupně se rozšiřující trolejbusové síti v závislosti na realizaci jednotlivých projektů elektrifikace vybraných autobusových linek v Praze,“ uvedl k tendru místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský. Dopravní podnik má podle něj v současnosti v různé fázi rozpracovanosti třináct projektů proměny stávajících autobusových linek na trolejbusové.

Podle náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) je možné se od loňského roku projet trolejbusem už z Palmovky do Miškovic nebo z Veleslavína na letiště. „Novou linku budujeme ze Smíchova k Waltrovce a letos plánujeme zahájit další dvě – z Karlova náměstí na Strahov a z Hradčanské na Bořislavku,“ zmínil a dodal, že schválených už je 15 projektů na elektrifikaci autobusových linek.

Mohlo by vás zajímat

Konstrukční rychlost nových trolejbusů by měla být podle dopravního podniku minimálně 70 kilometrů za hodinu, měly by ji dosahovat v obou režimech jízdy, tedy při napájení z trolejové sítě i z trakčních akumulátorů. Všechna vozidla musí umět rekuperovat energii vzniklou bržděním při jízdě. Garantovaný dojezd trolejbusů při jízdě na energii uloženou v trakčních bateriích musí být minimálně 15 kilometrů s použitím topení nebo klimatizace, větrání a předepsaného osvětlení, bez ohledu na roční období, klimatické či provozní podmínky.

Tři kritéria výběru

Požadavky na dojezd jsou platné i při plné obsazenosti a zastavování vozidla ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících a s dosahováním maximální povolené rychlosti, a to po celou dobu životnosti trakčních akumulátorů. Pražský dopravní podnik požaduje životnost trakčních akumulátorů minimálně 120 měsíců (10 let) nebo 600 tisíc kilometrů podle toho, co nastane dříve.

Trolejbusy mají být vybaveny klimatizací, odbavovacím a informačním systém, zařízením pro počítání cestujících a kamerovým systémem s možností záznamu. Pro každý pátý zakoupený trolejbus DPP požaduje vybavení vozidla zařízením na postřik trolejí proti námraze. V rámci jedné závazné objednávky si DPP může dle svých potřeb objednat jeden až dvacet trolejbusů. Požadovaný termín jejich dodání je pak do 12 měsíců od uzavření prováděcí smlouvy.

Předložené nabídky bude dopravní podnik vyhodnocovat podle ekonomické výhodnosti, a to na základě tří hodnotících kritérií. Hlavním kritériem s váhou 50 procent bude celková nabídková cena za celý předmět plnění, tedy vozidla včetně příslušenství. Dalšími dílčími kritérii jsou délka záruky na trolejbus s váhou 30 procent a zkušenosti dodavatele s váhou 20 procent.