INZERCE

V rámci rozšíření pražské integrované dopravy vznikne 37 nových linek. Foto: DPP

Pražský dopravní podnik očekává kvůli covidu propad příjmů až 1,4 miliardy korun

Pražský dopravní podnik očekává kvůli pandemii nemoci covid-19 za loňský rok propad příjmů na jízdném 1,3 až 1,4 miliardy korun. Další desítky milionů podnik vydal na protiepidemiologická opatření jako nákup ochranných pomůcek či dezinfekce. Přesné vyčíslení firma nyní zjišťuje.

Management pražského dopravního podniku očekává kvůli pandemii nemoci covid-19 za loňský rok propad příjmů na jízdném 1,3 až 1,4 miliardy korun. Náklady na protiepidemiologická opatření jdou do desítek milionů. Řekl to dnes generální ředitel pražského přepravce Petr Witowski. Loni činila ztráta při jarní fázi epidemie do konce července zhruba 680 milionů korun. Pražský dopravní podnik je největší městskou firmou v zemi a má na starosti městskou hromadnou dopravu.

„My jsme loni v září pesimisticky odhadovali ztráty z jízdného nějakých 1,4 miliardy. Všichni jsme ale věřili, že i když přijde druhá vlna, tak nebude (ztráta) tak drastická, takže by se naše pesimistické předpoklady nemusely splnit. Ale tím, jak od podzimu byly další lockdowny a série přísných omezení, tak se k těm 1,4 miliardám ztráty opravdu dopočítáme. Bude to někde mezi 1,3 až 1,4 miliardy,“ řekl Witowski.

V loňském roce se počet cestujících v pražské MHD měnil. Nejvyšší pokles zaznamenal podnik na jaře, a to až o 85 procent. Metro tehdy místo obvyklých 1,2 milionu cestujících denně využilo zhruba 250 000 lidí. V létě se lidé do MHD vraceli, jejich počet se ale nevrátil do stavu před pandemií. „Podzimní vlna byla zase jiná. Tam pokles nebyl tak razantní, ale trval déle. I dnes máme okolo 460 000 až 470 000 lidí, což je asi 40 procent obvyklého počtu,“ řekl Witowski.

O něco lepší situace než v metru je u povrchové MHD, avšak i v tomto případě dosahuje množství cestujících necelých 50 procent obvyklého počtu. V případě metra má DPP přesnější údaje, neboť všechny vstupy do metra jsou osazeny sčítači. Sčítací rámy má pak u nových typů autobusů a rozšířil je i v tramvajích, nejsou jimi zatím ale vybaveny všechny vozy povrchové MHD.

Vliv na vybrané jízdné měl také odliv zahraničních turistů, kteří si kupovali jednotlivé jízdenky. Podle Witowského ale klesl rovněž počet zakoupených předplatních kupónů, neboť řada lidí pracuje z domova.

Ztráty z jízdného nejsou jediným výdajem, který podniku pandemie způsobila. Z rozpočtu musel dát dosud zhruba 80 až 90 milionů korun na nákup ochranných pomůcek jako respirátory, roušky nebo dezinfekce.

Propad příjmů očekává generální ředitel také letos. V jaké výši se budou ztráty pohybovat, zatím není jasné. „Podle toho, jak se pandemie vyvíjí, tak to nevypadá na brzký návrat k normálu. Pořád se prodlužuje nouzový stav a opatření jdou spíš směrem zpřísňování, takže ty dopady letos budou také,“ odhadl Witowski.

Přestože klesl počet cestujících asi na polovinu běžného stavu, neznamená to, že DPP ve stejné míře omezil počet vypravených vozů. Těch jezdí víc, než by bylo vzhledem k množství cestujících třeba. Jedním z důvodů je dodržování protiepidemiologických opatření, aby vozy nebyly přeplněny a lidé mohli dodržovat rozestupy. „Chceme lidem vrátit důvěru v MHD a že se nemusí bát cestovat,“ uvedl dále Witowski.

Pražský dopravní podnik nyní sestavuje výsledek hospodaření za loňský rok. Dokončen by měl být v následujících týdnech. Za rok 2019 vykázal pražský přepravce obrat zhruba 20 miliard korun, což bylo o 52 milionů meziročně více. Hospodářský výsledek za předloňský rok činil po zdanění 869,15 milionu korun. Na prodeji jízdného utržil podnik 4,46 miliardy a svezl 1,17 miliardy cestujících. Podnik zaměstnává téměř 11 tisíc lidí.

(čtk)