Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vypsal dvě veřejné zakázky na zhotovitele výstavby infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky 131 mezi Bořislavkou a Hradčanskou a linky 176 mezi Karlovým Náměstím a Stadionem Strahov. Předpokládaná hodnota první veřejné zakázky je 230 milionů korun bez DPH a druhé pak 320 milionů korun bez DPH. DPP předpokládá zahájení výstavby obou trolejbusových tratí v průběhu příštího roku, zprovoznění je v plánu do konce června 2026.

Cílem dopravního podniku je na oba projekty získat spolufinancování z dotací Evropské unie z Národního plánu obnovy. Jak už Ekonomický deník informoval, trasa linky 176 vede v metropoli náročnějším terénem se stoupáním. Trolejové vedení na budoucí trolejbusové lince číslo 53 vznikne v délce bezmála osmi kilometrů. Úsek s trolejemi povede od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov. Krátkou nabíjecí trolej vybuduje dopravní podnik také nad místy pro odstavy vozidel na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově.

U druhé z linek s číslem 131 počítá plán elektrifikace s tím, že trolejové vedení bude nainstalováno v úseku Bořislavka – Zelená. Zbytek trasy od zastávky Zelená až na Hradčanskou a krátký úsek v Evropské by měly vozy projíždět v režimu na baterii. „Díky bateriové technologii není nutno zřizovat trolejové vedení v celé trase a lze se tak vyhnout některým složitějším lokalitám,“ uvádí v popisu projektu dopravní podnik. Během provozních přestávek se budou trolejbusy napájet v terminálu Bořislavka.

Napájení trolejového vedení má obstarat nová měnírna Matěj v prostoru mezi ulicemi Na Štáhlavce a Na Míčánce. V dokumentaci DESÚ se uvádí, že technologie rozvodny bude umístěna v prvním patře. Obsahovat bude samostatnou rozvodnu, trakční transformátory, stejnosměrný rozváděč, rozváděč zpětných kabelů, rozváděč vlastní spotřeby, skříň ochran a řízení a skříň dálkového ovládání.

Mohlo by vás zajímat

Na trase by mělo vzniknout přibližně sedm kilometrů nového trolejového vedení, v jednom směru, jde o přibližně polovinu délky celé linky. Autobusové linky také změní spolu s trolejemi číslování, z linky s číslem 131 se stane trolejbusová linka s číslem 51. Obdobně se promění autobusová linka s číslem 176 na trolejbusovou číslem 53.

Jak Ekonomický deník již psal, do elektrifikace autobusových linek – levý břeh spadají také linky 137 (Na Knížecí – U Waltrovky) a 191 (Na Knížecí – Letiště). Podle dopravního podniku je spojuje náročnost terénu, kdy se na jejich trasách nachází řada výrazných stoupání a klesání. Všechny linky se také vyznačují vysokou přepravní poptávkou a trasy jsou vedeny z velké části hustou rezidenční zástavbou městských částí Praha 5, 6 a 13, okrajově i Prahy 2.