Pražská doprava zažije jedno ze svých náročnějších období, Technická správa komunikací Praha (TSK) a pražský magistrát sloučily opravy Barrandovského mostu do jednoho období. Práce by měly začít 11. března a trvat mají do konce letních prázdnin. Jde o třetí, finální, etapu. „Tato uzavírka bude mít výraznější dopad na dopravu, než ty předešlé,“ upozornil náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Změna má čas rekonstrukce zkrátit o jeden rok.
Řidiči musí počítat s postupným omezováním dopravy již od soboty 9. března. Ke sloučení etap podle Hřiba došlo proto, aby k dopravním omezením nemuselo docházet i v příštím roce. „Podaří se nám ušetřit čas z celkové sumy uzavírek, kterými by musel most projít,“ uvedl Hřib. Práce se zkrátí například o jednu přípravnou a jednu dokončovací fázi oprav. Náměstek pražského primátora předpokládá, že se opravy vzhledem ke zkušenosti z předešlých etap obejdou bez komplikací.
Dodavatel stavby, společnost PORR, se zaměří na severní část mostu ve směru z Braníku na Smíchov. Nejdříve se podle Hřiba uzavře jedna polovina severní části mostu a následně druhá. Jeden jízdní pruh směrem z Jižní spojky na Smíchov bude převeden do protisměru, aby mohl být zachován provoz na mostě ve třech jízdních pruzích v obou směrech. Uzavřený bude chodník pro pěší i cyklostezka.
Podle náměstka ředitele TSK Josefa Richtera přinese spojení dvou etap dohromady nejen časové, ale i finanční úspory. Severní část Barrandovského mostu se bude opravovat stejně, jako předešlá jižní. Vysoutěžená cena za celou rekonstrukci mostu je podle mluvčí TSK Barbory Liškové 594,5 milionu korun.
![](https://ekonomickydenik.cz/wp-content/uploads/2023/11/celkovy-pohled-na-dokonceny-bm-prace-na-predpolich-492023-1024x576.jpg)
Současné práce, stejně jako v předešlých etapách, spočívají v kompletním odstranění mostního svršku i vybavení mostu. Nejdříve dojde na severní části mostu, tedy blíže k Podolí, ke zbourání římsy s chodníkem a odstranění povrchu mostu včetně izolace a vyrovnávajícího betonu. Vše by mělo být nově nahrazeno.
Poté se práce přesunou na jižní část severní konstrukce. Je plánována výměna mostních dilatačních závěrů v celé šíři mostu, stavba nových říms včetně zábradlí, svodidel a svodidlového zábradlí. Počítá se také s využitím vysokopevnostního betonu. V závěru etapy bude obnoveno svislé i vodorovné dopravní značení a upraveny přejezdy na most a z mostu.
Rekonstrukce se uskuteční i uvnitř mostu a vznikne zde nové předpětí, což je podle pražského magistrátu jednou z technologicky nejnáročnějších prací. Jedná se o vrtání otvorů v příčnících mostu, které jsou uvnitř nosné konstrukce nad podpěrami. „Tento systém dodatečně předepne celou konstrukci a zajistí tak jeho bezproblémové fungování na další desítky let,“ informoval magistrát.
Přípravné práce začaly letos v polovině ledna, kdy silničáři měnili například ložiska mostu nebo chystali přejezdy mezi pruhy. „Začínáme už s pracemi uvnitř tubusu, překládáme telekomunikační kabely tak, abychom byli připraveni na vlastní zahájení oprav,“ poznamenal Richter.
(teč)