Hlavní město bude mít novou tramvajovou trať. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) získal pravomocné povolení na stavbu dráhy Malovanka – Strahov. Aktuálně se připravuje zpracování projektové dokumentace pro výběr zhotovitele. Veřejnou zakázku plánuje dopravní podnik vyhlásit v roce 2025, kdy by také mělo dojít k výběru vítěze. Předpokládané náklady na výstavbu nové tratě dosahují přibližně 800 milionů korun.
Zahájení stavby pražský dopravní podnik předpokládá na jaře 2026, dokončení stavby pak na podzim 2027. Jak již Ekonomický deník informoval, žádost o stavební povolení na trať začal Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) posuzovat začátkem července. Dopravní podnik hlavního města Prahy podal žádost prostřednictvím společnosti Pragoprojekt.
Tramvajová trať Malovanka – Strahov je plánovaná v délce 1,3 kilometru a má být dvoukolejná. Na stávající tramvajovou síť se bude podle dopravního podniku napojovat v Bělohorské a Myslbekově ulici. Následně povede z Bělohorské ulice Vaníčkovou ulicí do konečné smyčky Stadion Strahov. Po její délce mají vzniknout tři páry zastávek, a to Malovanka, která bude společná i pro stávající trať na Bílou Horu, Koleje Strahov a Stadion Strahov.
U zastávky Malovanka se počítá se změnou polohy, má být přesunutá do úseku mezi křižovatku ulic Myslbekova a Vaníčkova, a to tak, aby byla společná jak pro linky směřující směr Bílá Hora, tak i pro směr na Stadion Strahov. Zastávky Koleje Strahov a Stadion Strahov mají zůstat na svém stávajícím místě.
Zastávky Stadion Strahov vzniknou podle dopravního podniku ve stejnojmenné nové smyčce a budou společné pro odbavování tramvajových a trolejbusových linek. Samotnou smyčku Stadion Strahov s průběžnou a předjízdnou kolejí DPP vybuduje v místě stávající autobusové točny u křižovatky Vaníčkovy a Turistické ulice. Výstavba nové tramvajové tratě Malovanka –Strahov se také uskuteční v úzké koordinaci s elektrifikací autobusových linek číslo 176 a 191.
Náměstek pražského primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Zdeněk Hřib uvedl, že díky nové tramvajové trati získají studenti ze strahovských kolejí i návštěvníci sportovišť kvalitnější a bezemisní dopravní spojení. „Pokračujeme tak v rekordním rozšiřování tramvajové sítě v Praze, aktuálně již stavíme trať na Václavském náměstí, na Pankráci nebo na Dvoreckém mostě,“ uvedl.
Spolu se zprovozněním nové tramvajové tratě bude možné nahradit stávající autobusovou dopravu ze Strahova ke stanici metra Dejvická podle dopravního podniku kapacitnější a lokálně bezemisní tramvajovou dopravou s vyšším stupněm oddělení od ostatní dopravy. „Tím dojde nejen k redukci autobusové dopravy ve Vaníčkově ulici a snížení jejího vlivu na životní prostředí, ale také ke zrychlení a zvýšení spolehlivosti veřejné dopravy ve srovnání s autobusovou zejména v přepravních špičkách,“ informoval dopravní podnik.
Současně má také dojít ke snížení počtu autobusů v přetíženém prostoru Vítězného náměstí. Díky trati Malovanka–Strahov dojde zároveň k přímému propojení významných dopravních uzlů a částí s centrem Prahy. Nová přímá spojení vzniknou například s Masarykovým nádražím, Náměstím Republiky, Václavským náměstím, stanicemi metra Muzeum, I. P. Pavlova, Malostranská či Náměstí Míru.
Na výstavbu tratě DPP požádal o dotace z prostředků Evropské unie, z Operačního programu Doprava 3, které by měly pokrýt až 85 procent způsobilých výdajů. K definitivní alokaci dotace na stavbu chybělo získání pravomocného povolení záměru, to nyní podnik splnil.
(teč)