Pražská plynárenská vypsala veřejnou soutěž, ve které hledá dodavatele technologií na výrobu a distribuci vodíku. Vše – od fotovoltaických panelů přes elektrolyzér až po plnicí stanici pro auta – bude umístěno ve firemním areálu v Praze-Michli. Jak vyplývá z oznámení ve Věstníku veřejných zakázek, celé dílo má být hotové za dva roky, tedy v červnu 2026.
Předpokládaná hodnota zakázky je zhruba 95 milionů korun. Rozdělena bude na dvě části. V té první Pražská plynárenská vybere dodavatele solární elektrárny o výkonu do 540 kilowattů, která bude umístěna na střechách budov a na parkovištích v areálu v Michli. Doplněna bude o bateriové úložiště s kapacitou 240 kWh a elektrolyzér na výrobu až 6,5 kilogramu vodíku za hodinu. Druhá část se týká pořízení plnicí stanice pro osobní auta a autobusy.
Značnou část nákladů ve výši zhruba 95 milionů korun by měly pokrýt dotace z evropských fondů. V případě první části zakázky se jedná o příspěvek ve výši přes 14 milionů korun z Modernizačního fondu. Druhou část zakázky podpoří stát dotací z Operačního programu Doprava ve výši 44 milionů korun.
Čtyři vodíkové stanice v provozu
Nástup vodíkové mobility je zatím v Česku velmi pomalý. V červnu roku 2022 zahájila provoz první veřejná vodíková stanice v Ostravě-Vítkovicích. Jedná se o projekt společností Vítkovice a Cylinders Holding průmyslníka Jana Světlíka. Zařízení zatím funguje v omezeném režimu a zvládne obsloužit maximálně deset aut denně. Po zvětšení kapacity vysokotlakého zásobníku to může být až 40 aut denně.
Do nového oboru vstoupila také rafinerská skupina Orlen Unipetrol, která v loňském roce zprovoznila první dvě vodíkové plnicí stanice. Jedna se nachází v Praze-Barrandově a druhá u rafinerie v Litvínově. Do roku 2030 chce Orlen Unipetrol provozovat 28 vodíkových plnicích stanic. Čtvrtou vodíkovou stanici zprovoznila zhruba před rokem státem vlastněná společnost ČEPRO v Mstěticích u Prahy.
Mohlo by vás zajímat
První elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku již dříve spustila do provozu skupina Solar Global v Napajedlech na Zlínsku. Tady však zatím chybí veřejná plnicí stanice pro automobily, kterou firma teprve pořídí. Zatím je, podobně jako Pražská plynárenská, v rané fázi výběru dodavatele technologie.
Jak splnit náročné požadavky Bruselu
Na rozdíl od těchto pilotních projektů chce Pražská plynárenská nabídnout zelený vodík, který vyhoví náročným požadavkům evropské legislativy. Jak Ekonomický deník upozornil na začátku května, Evropská unie preferuje obnovitelný vodík nebiologického původu (Renewable fuel of non-biological origin, zkratka RFNBO) a zavedla přísné nároky za jeho výrobu i distribuci. Ty bude v Česku, kde se využití kapacity fotovoltaických elektráren pohybuje od 10 do 15 procent, velmi těžké naplnit.
Zvládnout bychom to však měli. Podle závazných cílů Evropské unie máme v roce 2030 vyrobit nejméně 47 500 tun RFNBO vodíku. V tomto množství je zahrnuto 15 tisíc tun zeleného vodíku pro využití v dopravě, 27 tisíc tun v průmyslu a 5500 tun pro výrobu ekologického leteckého paliva. Když cíle Evropské unie v oblasti využití vodíku nesplníme, tak budeme muset platit vysoké pokuty a k tomu stále dražší emisní povolenky.
David Tramba