INZERCE

Vizualizace čerpací stanice na pražském Barrandově se stojanem na vodík. Foto: Unipetrol

Pražská plynárenská chce investovat do tří vodíkových plnicích stanic, první z nich bude v areálu v Michli

Celkem tři vodíkové plnicí stanice plánuje v Praze pro motoristy vybudovat Pražská plynárenská. První z nich bude umístěna v areálu společnosti v Praze 4-Michli, další dvě na území velkých logistických areálů. Plnicí stanice budou veřejné a vedle osobních vozů umožní čerpání vodíku do nadrží nákladních vozidel a autobusů. Informaci zveřejnila Pražská plynárenská na svém webu.

Záměrem Pražské plynárenské je do budoucna nabízet „zelený“ vodík, vyrobený elektrolýzou vody s využitím elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Plnicí stanice v Michli proto bude využívat zelenou elektřinu ze solárních panelů v tamním areálu. Stejně chce postupovat i v případě dalších plnicích stanic.

Z pohledu Pražské plynárenské se jedná o nový obor působnosti. Společnost se tradičně zaměřovala na dodávky zemního plynu a provozování plynárenské soustavy na území hlavního města. Po liberalizaci vstoupila také na trh s elektrickou energií, prostřednictvím dceřiné společnosti Prometheus se zaměřila na dodávky tepla a souvisejících služeb. Dnes už nabízí také instalaci střešních solárních panelů.

Vodíkovou mobilitu rozjíždějí Unipetrol a Vítkovice

Nástup vodíkové mobility je zatím v Česku velmi pomalý. Teprve loni v červnu zahájila provoz první veřejná vodíková stanice v Ostravě-Vítkovicích. Jedná se o projekt společností Vítkovice a Cylinders Holding průmyslníka Jana Světlíka. Zařízení zatím funguje v omezeném režimu a zvládne obsloužit maximálně deset aut denně. Po zvětšení kapacity vysokotlakého zásobníku to může být až 40 aut denně.

Velké plány má také rafinerská skupina Orlen Unipetrol, která se původně chystala už v roce 2021 zprovoznit na českém území první vodíkové stanice. Kvůli protahujícímu se výběru dodavatele technologie a dlouhému schvalování však dodnes nefunguje ani jedna. Plnicí stanice v Praze-Barrandově je již stavebně dokončena, avšak nemá ještě všechna potřebná povolení. „Po zavezení vodíku nyní testujeme plnění vozidel a připravujeme certifikační a kolaudační proces,“ uvedl Orlen Unipetrol v polovině prosince.

V nejbližších týdnech snad první plnicí stanice na Barrandově zahájí provoz, následovat má výstavba plnicích stanic v Brně a u litvínovské rafinerie. Na jejich pořízení získal Orlen Unipetrol dotaci z evropských fondů.

dtr