INZERCE

Dobíjecí stanice Pražské energetiky (PRE). Foto: PRE

Pražská energetika věří elektromobilitě, do příštích Vánoc bude mít 566 dobíjecích stanic

Pražská energetika se pustila do masivní výstavby dobíjecích stanic na území hlavního města i v jiných částech republiky. Na konci příštího roku by měla nabízet dobíjení elektromobilů na 566 dobíjecích stanicích. Zhruba polovinu nákladů na jejich pořízení hradí evropské peníze z Operačního programu Doprava.

První dva projekty s názvy Páteřní síť PRE (125 rychlodobíjecích stanic na 50 místech po celé zemi) a Metropolitní síť PRE (112 dobíječek) budou hotové do konce října letošního roku. Nyní se rozbíhá třetí projekt Metropolitní síť II, zahrnující dokonce 329 přípojek pro elektrická vozidla. Jedná se o projekt za 110 milionů korun, dotace z programu Doprava z toho uhradí 53,7 milionu korun.

Podle vyjádření mluvčího Pražské energetiky (PRE) Petra Holubce je tento projekt rozdělen do třech etap, každá z nich zahrnuje zhruba 75 dobíjecích stanic. „První etapa je nyní v procesu realizace a s touto stavební sezonou bude kompletně připravena. Druhá etapa se bude spouštět v létě tohoto roku. Třetí etapa je naplánována na konec roku 2021 a první kvartál roku 2022. Finální termín realizace projektu je do konce příštího roku,“ uvedl mluvčí PRE.

Investice do elektromobility jsou v souladu se záměry pražského magistrátu, který přichází s ambiciózním cílem snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o 45 procent. Vedle energetiky se plán zabývá také dopravou. Za devět let by tak v Praze mělo být 10 tisíc veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a po ulicích by mělo jezdit 900 autobusů s elektrickým či hybridním pohonem. K pohonu vozidel chce město využít také biometan vyrobený z odpadu.

Přehled uvedený na webu Ministerstva průmyslu a obchodu a platný k datu 31. března evidoval na celém území republiky přesně 700 veřejných dobíjecích stanic. Nejvíce z nich v té době vlastnili a provozovali tři velcí distributoři elektřiny – ČEZ (268), Pražská energetika (128) a E.ON (73 dobíječek). Na čtvrtém místě je mladoboleslavská teplárna Ško-energo s 36 stojany. Mezi významnější provozovatele dobíjecích stanic v Česku patří ještě výrobce baterií Olife, řetězec čerpacích stanic MOL ČR, energetická skupina innogy a obchodní řetězec Lidl.

Dotační podpora má pokračovat i v dalších letech. Jak zmínil na počátku května ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, na výstavbu dobíjecích a plnicích stanic pro ekologická vozidla by v letech 2021 až 2027 mělo jít nejméně 16,5 miliardy korun – z evropských fondů i z národních zdrojů. Finance se na tuto oblast mají vyčlenit také z Modernizačního fondu a Národního plánu obnovy. „S výstavbou infrastruktury skutečně nemůžeme otálet, počet čistých elektromobilů a hybridů se brzy dostane do řádů desítek tisíc,“ zmínil Karel Havlíček.

V České republice je aktuálně registrováno více než 6000 elektromobilů, z toho přes 3300 jich přibylo v loňském roce a dalších 585 za letošní první tři měsíce. Podle Národního plánu čisté mobility by v České republice do roku 2030 mělo jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů, 800 až 1 200 elektrobusů a fungovat 19 až 35 tisíc dobíjecích bodů na elektřinu.

David Tramba