INZERCE

Automobilka Tesla musí německému zákazníkovi vrátit přibližně 67 000 eur a vzít si zpět jeho model 3, protože vestavěný balíček pro asistenta autonomního řízení má závady. Foto: Tesla

Právníci společnosti Tesla u soudu přiznali, jak dlouho elektromobily skutečně vydrží. Německý zákazník při vyhrál

Německý zákazník společnosti Tesla je zklamán svým modelem 3 a žádá vrácení kupní ceny. Právníci u soudu argumentují nízkou výdrží baterie. Majitelé Tesly si kladou otázku: Byla to vyjednávací strategie, nebo hořká pravda? Zemský soud v Darmstadtu následně rozhodl: Tesla musí německému zákazníkovi vrátit přibližně 67 000 eur a vzít si zpět jeho model 3, protože vestavěný balíček pro asistenta autonomního řízení má závady. Informoval o tom web německého týdeníku Focus.

Vůz údajně mimo jiné při automatické změně jízdního pruhu kličkoval napříč jízdním pruhem „jako opilý začínající řidič“. Podle stěžovatele systém nerozpoznává dopravní značky ani semafory a předjíždění na dálnici nefunguje tak, jak výrobce slibuje.

Nejprve nespokojený zákazník Tesly požadoval, aby automobilka závadu odstranila. Protože se podle něj Tesla nesnažila požadavku vyhovět, odstoupil v polovině června 2020 od kupní smlouvy a situace skončila u soudu, jak uvádí Legal Tribune Online.

Během soudního řízení právníci americké společnosti vyrábějící e-auta předložili argumenty, proč Tesla nemusí vzít auto zpět: „Tvrdili, že software pro rozpoznávání dopravních značek a světel vyžaduje instalaci počítače HW 3, ale model 3 žalobce byl vybaven pouze verzí HW 2.5.“

Jakmile bude v Německu k dispozici odpovídající software, bude prý připraven k instalaci. Z pohledu právníků společnosti Tesla existuje platná kupní smlouva na vozidlo i samostatná smlouva na software – v obou případech nejsou žádné vady.

Kromě toho je životnost vozu Tesla pouze 250 000 až 300 000 kilometrů.

„Zvláštní prohlášení právníků společnosti Tesla, když uvážíme, že Elon Musk udává životnost svých elektromobilů na přibližně 800 000 kilometrů a že nyní existují i případy řidičů Modelu 3 (uvedení na trh: 2019), kteří bez problémů překonali hranici 500 000 kilometrů,“ upozornil týdeník Focus.

„Lze se domnívat, že šokující prohlášení právníků společnosti Tesla bylo strategickým rozhodnutím: počet ujetých kilometrů má velký vliv na náhradu za používání za již ujetou vzdálenost, jak ji určí soud – a v konečném důsledku na částku, která bude zákazníkovi uhrazena. Podobnou strategii použila společnost Volkswagen i v případě žaloby kvůli emisnímu skandálu – a uvedla průměrnou životnost vozu VW Tiguan TDI pouze 200 000 km,“ uvádí dále Focus.

Naneštěstí pro společnost Tesla se soud s argumentací jejích právníků neztotožnil. V rozporu s tvrzením obhajoby uznal Zemský soud v Darmstadtu nákup softwaru a elektronického automobilu za souvislou kupní smlouvu. Skutečnost, že balíček „Plný potenciál pro autonomní řízení“ byl zakoupen až později, byla irelevantní.

Pokud jde o životnost baterií, soud odkázal na výše zmíněné prohlášení Elona Muska, podle kterého by jeho současné baterie měly vydržet přibližně 800 000 kilometrů. Z toho vyplývá pouze malá náhrada za užívání za kilometry, které žalobce dosud ujel. Zklamaný zákazník Tesly by tak mohl od nákupu zcela odstoupit.

„Argument, že baterie společnosti Tesla vydrží pouze 250 000 až 300 000 kilometrů, lze v případě soudního řízení považovat za strategické rozhodnutí. Přesto je to matoucí, protože Tesla se zatím nenechala přimět k žádnému pevnému prohlášení nebo záruce – navzdory Muskovu slibu ujetí 800 000 kilometrů,“ uvádí dále německý týdeník.

Aktuální rekord v dojezdu drží německý majitel Tesly: Hansjörg-Eberhard Freiherr von Gemmingen-Hornberg zvládl v říjnu 2021 ujet už 1,3 milionu kilometrů – se svým Modelem S, vyrobeným v roce 2014. Úctyhodný výkon, ke kterému mu prostřednictvím Twitteru osobně pogratuloval i šéf Tesly Elon Musk.

První výměna baterie při 290 000 km?

Za zmínku však podle týdeníku Focus stojí, že cestou k rekordu mu byla třikrát vyměněna baterie: Po ujetí 290 000, 540 000 a 1,2 milionu kilometrů nechal baterii vyměnit – na náklady společnosti Tesla.

Pětkrát také nechal vyměnit elektromotor.

Ani v tomto případě tedy nelze o výdrži baterie říci nic konkrétního. Samozřejmě je třeba zmínit, že při ujetí 290 000 km by nebylo neobvyklé, kdyby se u benzinového nebo naftového vozu vyměnil motor; to by se však nedělalo jako gesto dobré vůle.

Když byla baterie 4680 představena, mnoho fanoušků Tesly čekalo na potvrzení zvěstí o údajné životnosti jeden milion mil (cca 1,6 milionu kilometrů). Místo jasného prohlášení Tesla během prezentace nechala v pozadí hrát píseň „Honey Bee“ od Dona Hintona.

V něm se objevuje text „walk a million miles“. Je to prý podle týdeníku Focus narážka na předpokládanou životnost baterií. Velmi poetické, ale bohužel opět ne solidní prohlášení, na které by se zákazníci Tesly mohli v případě problémů odvolat.

Verdikt o autopilotovi s výbušnou silou

Ale zpět k vlastnímu předmětu soudního rozhodnutí: Skutečnost, že soud přiznal žalobci vrácení kupní ceny, je pro společnost Tesla skutečnou hrozbou. Každý, kdo si dnes koupí Teslu Model 3 nebo Y s volbou „Plný potenciál pro autonomní řízení“ za 7 500 eur, získá výbavu se softwarovými asistenty, která nemůže na německých silnicích konkurovat systémům jiných výrobců.

„Adaptivní tempomat například ignoruje rychlostní omezení na dálnicích. V porovnání se softwarem ´Full Self Driving´, který používá Tesla v USA a který se v beta testovacím provozu skutečně dokáže chovat do značné míry autonomně, jsou schopnosti evropských vozů na míle vzdálené. Zklamaní zákazníci se nyní mohou houfně soudit o vrácení kupní ceny,“ uzavírá německý týdeník Focus.

(hrb)