INZERCE

Pravidla pro parkování a nabíjení elektromobilů v garážích získávají svou podobu. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Pravidla pro elektromobily v podzemních garážích už mají obrysy. Studie je před finálním schválením

Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky finišuje se studií hodnocení dopadů regulace (RIA), která řeší bezpečnostní požadavky na dobíjecí stanice pro elektromobily v podzemních garážích a podmínky pro jejich parkování. „V této fázi se dá hovořit, že jsme před finálním schválením. Následně se dá očekávat vnitroresortní a následně meziresortní připomínkové řízení,“ uvedl mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Jiří Fröhlich. Cílem podle něj je, aby byla právní úprava, která stanoví jednoznačná kritéria bezpečnosti, v právním řádu ukotvena pokud možno co nejdříve.

Podle mluvčího to umožní bezpečné parkování vozidel v hromadných garážích, ale také zabrání nejasným názorům pro projektování nových staveb. Do zákonné úpravy se podle Fröhlicha nepromítnou požadavky na rozšíření parkovacích míst.

Právní úprava by měla nově podle mluvčího řešit například rychlou detekci požáru, která zajistí včasné zpozorování, a díky signalizaci hasičům i jejich rychlejší reakci a v důsledku toho i menší škody. K dispozici by měl být systém aktivního hašení a počítá se s instalací zařízení pro odvod kouře a tepla. To by mělo zajistit lepší podmínky pro bezpečnou evakuaci, snížení tepelného namáhání konstrukcí a umožnit bezpečný zásah a lepší viditelnost pro zasahující hasiče v uzavřeném prostoru.

K pasivním prvkům požární ochrany mluvčí řadí dostatečnou požární odolnost stavebních a požárně dělicích konstrukcí a jejich schopnost odolávat podmínkám požáru po určitou dobu. Kdy by mohla být studie schválená, nechce mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru předjímat. Uvedl, že po vnitroresortním a meziresortní připomínkovém řízení zamíří studie k projednání vládě, poté do Poslanecké sněmovny, Senátu a nová pravidla musí ještě podepsat prezident.

Studie je výstupem z pracovní skupiny, ve které jsou kromě Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru také zástupci ministerstva vnitra, ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu. „Skupina se má shodnout na způsobu a časovém horizontu v rámci ukotvení aktivních a pasivních prvků požární ochrany v právních předpisech v souvislosti s dobíjecími stanicemi. Je nutné vytvořit odpovídající podmínky požární bezpečnosti garáží, aby v budoucnu došlo k naplnění požadavků Evropské unie ohledně dobíjecích stanic,“ upřesnil Fröhlich.

Na studii začalo Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru podle mluvčího ministerstva dopravy Jana Jakovljeviče pracovat na základě rozhodnutí pracovní skupiny ze začátku loňského listopadu. 

Samotná pracovní skupina vznikla kvůli dořešení technických podmínek požární bezpečnosti staveb garáží podle Fröhlicha 9. března loňského roku. Na jednání se podíleli kromě hasičů a zástupců ministerstev také například Svaz podnikatelů ve stavebnictví, Česká agentura pro standardizaci, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, PRE Distribuce a Škoda Auto.

Tereza Čapková