INZERCE

Vlak EuroCity, ilustranční snímek. Foto: České dráhy

Prahu, Vratislav a Trojměstí na baltském pobřeží spojí nová mezistátní železniční linka. Má posílit turistiku i vztahy

Ministerstvo dopravy a České dráhy s ročním předstihem uzavřely desetiletou smlouvu na zajištění veřejných služeb v přepravě cestujících veřejnou drážní dopravou na lince Ex 32 Praha – Pardubice – Lichkov – státní hranice Polsko. Dohoda má významně posílit mezistátní spojení a umožní spojit českou metropoli Prahu a východní Čechy s polskými městy Vratislav, Poznaň, Bydhošť, Gdaňsk a Gdynia. Jízdní řád je stanoven na období let 2025 až 2034.

Česko a Polsko propojí nová mezistátní železniční linka. „Průběžně pracujeme na zlepšení dopravního spojení České republiky s našimi sousedy u všech druhů dopravy. Zvlášť velkou pozornost věnujeme ekologické železniční dopravě, jejímu zrychlení, zvýšení kapacity tratí a zavádění nových kvalitních spojů,“ uvedl český ministr dopravy Martin Kupka. Do této strategie tak zapadá i vytvoření nové česko-polské linky, která spojí Prahu a východní Čechy se západní částí Polska včetně turisticky atraktivních destinací, jako jsou Vratislav a baltské pobřeží. „Takové spojení zde dlouho chybělo. Dosud mířily dálkové spoje do Polska pouze přes Bohumín. Jsem přesvědčen, že tato česko-polská spolupráce podpoří vzájemnou turistiku i další ekonomické vztahy,“ dodal.

Přidělení zakázky na provozování této nové linky Českým dráhám (ČD) podle předsedy představenstva a generálního ředitele ČD Michala Krapince dokazuje, že umí připravit kvalitní a cenově atraktivní nabídku. „Na této lince budeme spolupracovat s naším polským partnerem PKP Intercity a společně na ní zajistíme obvyklý komfort vlaků EuroCity,“ upřesil. Jako jsou klimatizované vozy, přístup na internet přes palubní Wi-Fi síť nebo možnost napájení cestovní elektroniky. Cesta mezi Prahou a polskou Vratislaví by měla pak podle Krapince trvat kolem čtyř hodin. „Což je podstatně méně, než tomu bylo v minulosti,“ dodal.

Zlepšení dostupnosti i cestovních časů

Vlaky na lince Ex 32 Praha – Pardubice – Vratislav – Gdynia budou provozovány klimatizovanými vozy standardu EuroCity Českých drah a PKP Intercity. Soupravy nabídnou zhruba 250 míst k sezení a budou vybaveny pro přepravu osob na vozíku, kočárků a jízdních kol. Cestující budou mít k dispozici řadu služeb, včetně přístupu k internetu přes palubní Wi-Fi síť a nabídky občerstvení. Ta bude zpočátku roznáškovou formou a od jízdního řádu 2026 se plánuje nasazení restauračního vozu nebo bistrovozu, což ještě více zvýší komfort cestování.

Vlak EuroCity, ilustranční snímek. Foto: České dráhy

Cesta mezi Prahou a Vratislaví na této lince by měla trvat kolem čtyř hodin a mezi Prahou a Gdyní pak kolem devíti hodin. V Česku se plánují vedle Prahy také zastávky v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradě, Jablonném nad Orlicí a v Lichkově. Vlaky budou odjíždět čtyřikrát denně z obou konců trasy v čtyřhodinovém intervalu. Přesné trasy vlaků budou součástí přípravy jízdního řádu 2025.

Nová železniční linka Ex 32 Praha – Pardubice – Vratislav – Gdynia tak představuje významný krok k posílení mezistátního spojení mezi Českou republikou a Polskem. V roce 2009 jezdila dvojice přímých rychlíků Praha – Vratislav přes Hradec Králové s cestovním časem zhruba 6,5 hodiny. V roce 2010 pak jezdil pár vlaků Orlice Pardubice – Vratislav. Při cestě z Prahy byl nutný přestup a nejrychlejší spojení trvalo více než pět hodin.

Nové vlaky tak nabídnou oproti minulosti podstatné rychlejší a kvalitnější spojení české a dolnoslezské metropole. Cesta z Prahy a z Čech do Gdaňsku linku Ex 32 pak bude zhruba o 3 hodiny rychlejší než současná jízda přes Bohumín a Varšavu. 

(mig)